| Název předmětu | Komunikace v teorii a praxi |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/KTP@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Předmět Komunikace v teorii a praxi se zaměřuje na rozvoj mluveného i psaného projevu studentů. Disciplína je zaměřena jak teoreticky, tak prakticky. Studenti budou seznámeni se zásadami monologických a dialogických projevů, s principy věcné argumentace, ale také s problematikou argumentačních faulů, asertivity, jazykové diplomacie a empatie. V oblasti psaného projevu budou prezentovány základy textové syntaxe a zásady, které je třeba uplatňovat při výstavbě textu. Důraz bude kladen zejména na aplikaci teoretických poznatků v komunikaci psané a mluvené. Kromě realizace monologických a dialogických mluvených projevů bude obsahem seminářů komplexní analýza komunikátů. Zásady monologického a dialogického mluveného projevu (efektivní využití jazykových prostředků, zásady správné výslovnosti, zvukové prostředky jazyka, neverbální komunikace, hlasová a dechová složka řeči, kontaktové prostředky, Griceovy komunikační maximy a Leechovy maximy zdvořilosti, chyby v dialogické komunikaci, konflikt v komunikaci). Zásady logického myšlení a argumentace. Jazyková diplomacie. Asertivita. Empatie. Příprava mluvených projevů. Diskuse a její řízení. Psaný projev - základy textové syntaxe, zásady výstavby textu, využití výrazových prostředků jednotlivých jazykových plánů, nedostatky při stylizaci textu.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Vymezit zásady mluveného projevu monologického a dialogického. Charakterizovat časté nedostatky při komunikaci. Objasnit, jak co nejlépe formálně i obsahově připravit mluvený projev. Prokázat schopnost efektivně využívat prostředky verbální i neverbální komunikace při monologickém mluveném projevu. Prokázat schopnost účastnit se diskuse a řídit ji. Objasnit základní principy argumentace a prokázat schopnost argumentovat při mluveném projevu. Objasnit základní principy jazykové diplomacie, asertivity a empatie a prokázat schopnost aplikovat je při komunikaci. Provést komplexní analýzu mluveného projevu. Tvořit koherentní a jazykově správné texty různých funkčních stylů na základě uplatnění znalostí a dovedností z ostatních jazykovědných disciplín.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |