Předmět: Mateřský jazyk s didaktikou 3

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Mateřský jazyk s didaktikou 3
Kód předmětu KČJ/KTMJ3
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Současné pojetí vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace se zaměřením na vzdělávací obor Český jazyka a literatura na 1. stupni ZŠ. Vyučovací metody a zásady užívané v hodinách českého jazyka a literatury. Hodnocení a klasifikace. Stavba vyučovacích hodin, různé výukové formy, využití pomůcek ve výuce. Druhy pravopisu. Pravopisná cvičení, jejich hodnocení a klasifikace. Hláskosloví. Didaktické hry, aktivizační metody.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazkya na ZŠ. Pozornost je věnována novému vymezení tohoto předmětu v RVP ZV. Dále se studenti seznamují s učebnicemi mateřského jazyka, s učebními pomůckami, se základními principy, metodami a formami práce v jazykovém vyučování na 1. stupni ZŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru. Docházka (90 %), průběžné úkoly: - znalost kurikulárních dokumentů (Bílá kniha, RVPZV, ŠVP), - konkrétní ukázka vyvození gramatického učiva induktivní metodou, - vzorová příprava na hodinu věnovaná jazykovému vyučování, - charakteristika vybrané učebnice českého jazyka pro I. stupeň ZŠ, - charakteristika vybrané publikace zaměřené na aktivizační metody na I. stupni ZŠ. Další průběžné úkoly podle potřeby.
Doporučená literatura
  • Čechová, M. (1998). Komplexní jazykové rozbory.. Praha: SPN.
  • Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
  • ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
  • STYBLÍK, V., ČECHOVÁ, M. (2007). Stručná mluvnice česká: mluvnická a slohová cvičení.. Praha: Fortuna.
  • SVOBODOVÁ, J. (2003). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky.. Ostrava.
  • ŠEBESTA, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr