Název předmětu | Rizika online komunikace pro učitele |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KROK@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět se zaměřuje rizikové formy komunikace v online prostředí se specifickým zaměřením na žáky základních škol a jejich pedagogy. Zaměřuje se na aktuální rizikové fenomény, ke kterým patří kyberšikana, kybergrooming, sexting, webcam trolling a další přidružené fenomény. Disciplína vychází z požadavků Strategie primární prevence rizikového chování MŠMT, Metodických doporučení MŠMT pro oblast všeobecné primární prevence a rovněž z požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Cílem předmětu je především seznámit studenty s aktuálními riziky, kterým mohou být vystaveni v online prostředí jak žáci, tak i jejich pedagogové (tedy i samotní studenti), dále s metodami, jak v prostředí školy dané riziko minimalizovat či zcela potlačit (metody prevence), orientuje se také na základní postupy v oblasti intervence (řešení incidentů), na právní rámec, který je s rizikovým chováním spojen apod. Rovněž se zaměřuje na aktuální poznatky vědy v této oblasti se zacílením jak na samotnou komunikaci a její formy, tak i na psychosociální podmínky, které ke vzniku rizikového chování vedou. Disciplína je určena všem uchazečům, kteří v budoucnu budou pracovat s dětmi - ať již na úrovni učitele, vychovatele, pedagoga volného času, pracovníka OSPOD, policie apod. Témata: Kybernetická agrese a kyberšikana cílená na žáky. Kybernetická agrese a kyberšikana cílená na pedagogy. Sexting jako specifický komunikační fenomén. Kybergrooming jako specifická forma rizikové komunikace v prostředí školy. Webcam Trolling jako specifická forma útoku na dítě v prostředí internetu. Specifické formy prevence a intervence v oblasti rizikového chování v online prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Definovat základní rizikové formy chování, ke kterým v prostředí školy/třídy dochází. - Navrhnout způsoby, jak zajistit z pozice učitele ochranu oběti (žáka) v případě vzniku incidentu. - Rozpoznat závažnost rizikových forem chování a jejich dopad na oběť a danou sociální skupinu, ke které oběť přísluší(třída). Na základě vyhodnocení závažnosti ve spolupráci se školním metodikem prevence či školním psychologem zvolit opatření pro nápravu situace (intervence, prevence). - Vytvořit funkční informační/preventivní materiál, vhodný pro prevenci v oblasti rizikového chování v prostředí školy. - Vysvětlit žákům (s využitím vhodné kazuistiky) závažnost rizikových forem chování a pozitivně ovlivňovat jejich postoje v této oblasti
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |