Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
|
Obsah předmětu
|
Literatura pro děti a mládež jako součást národní kultury Lidová pohádka a její funkce v raném vývoji dítěte Autorská pohádka - vývoj, typologie, významní představitelé Poezie pro děti - jazyková hravost, rytmus, ilustrace, nonsens Próza s dětským hrdinou - vývojové tendence, hodnotové modely Ilustrované knihy a picture books - vztah obrazu a textu Uměleckonaučná literatura a její funkce v MŠ Časopisy a edice pro předškolní děti Biblioterapie v raném věku - možnosti a limity Trivialita v literatuře pro děti - kritéria hodnocení kvality Ocenění v oblasti dětské literatury (Magnesia Litera, Zlatá stuha, aj.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s klíčovými žánry, vývojovými tendencemi a estetickými i funkčními specifiky literatury určené dětem předškolního věku. Zaměřuje se na interpretaci intencionální literatury v kontextu čtenářského vývoje, hodnotové orientace a vývojové psychologie dítěte. Pozornost je věnována jak tradičním žánrům (lidová a autorská pohádka, poezie, krátká próza), tak současným trendům v české i světové knižní produkci, s důrazem na ilustraci, mezioborové přesahy a funkce textu ve výchovně-vzdělávacím procesu.
Po absolvování kurzu bude student schopen: vysvětlit specifika literatury určené dětem předškolního věku s ohledem na kognitivní a emocionální vývoj; charakterizovat základní žánry dětské literatury a jejich funkce; analyzovat a interpretovat literární díla pro děti včetně výtvarné složky (ilustrace); kriticky zhodnotit současnou knižní produkci a orientovat se v ní; reflektovat hodnotový a estetický potenciál dětské literatury v kontextu školní a předškolní výchovy; navrhnout vhodné způsoby integrace vybraných literárních titulů do edukační praxe; rozlišit kvalitní uměleckou literaturu od produkce triviální.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
aktivní účast v seminářích (min. 70 % účasti), ústní zkouška po získání zápočtu. Zápočet: seminární práce (rozsah 4 normostrany + titulní strana), analýza vybraného díla z doporučeného seznamu (viz níže), struktura práce: bibliografické a ediční údaje (vydavatelství, ilustrátor, ocenění), shrnutí děje a interpretace hlavní myšlenky, jazyk a kompoziční charakteristiky díla, vlastní hodnocení originality a přínosu díla, návrh didaktického využití v MŠ, závěrečné shrnutí. Studenti s ISP: odevzdání seminární práce dle výše uvedeného zadání, účast na prezenční zkoušce. Příklad titulů pro seminární práci: Kdesi pod nebesy (Malý), Rýmovačky opičí (Míková), Tři zlaté klíče (Sís), Kabát a kabelka (Míková), S Komenským do komiksu (Smolíková), Orbis pictus (Komenský / Petrák), Hrnečku, vař! (Čupová), Řvi potichu, brácho (Březinová), Já, chobotnice (Rutová), aj.
|
Doporučená literatura
|
|