Předmět: Divadelní umění v kurikulu ZŠ

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Divadelní umění v kurikulu ZŠ
Kód předmětu KČJ/DUK@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Divadelní umění a jeho edukativní potenciál v rámci výuky českého jazyka a literatury Dramatická výchova v kontextu RVP ZV Estetické, komunikační a sociální funkce dramatu ve školním prostředí Typologie dramatických textů a inscenačních přístupů vhodných pro žáky ZŠ Výchova diváka - příprava, recepce, reflexe inscenace Metody dramatické práce ve výuce (improvizace, inscenační čtení, dramatizace) Interdisciplinární přesahy divadelního umění do výtvarné a hudební výchovy

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět poskytuje studentům základní orientaci v možnostech integrace dramatického umění do vzdělávacího procesu na ZŠ, a to jak v rámci českého jazyka a literární výchovy, tak v přesazích do dramatické výchovy a dalších průřezových témat dle RVP ZV. Důraz je kladen na chápání divadla jako komplexního estetického, komunikativního a edukativního fenoménu, který rozvíjí osobnostní a sociální kompetence žáků. Studenti se seznámí s principy práce s dramatickým textem, možnostmi začleňování divadelních forem do výuky i s teorií výchovy poučeného diváka. Předmět propojuje teoretické znalosti s praktickými didaktickými výstupy.
Po absolvování kurzu bude student schopen: definovat a zdůvodnit význam divadelního umění v kontextu základního vzdělávání; vysvětlit specifika výuky dramatického umění a jeho edukační potenciál; analyzovat dramatický text a navrhnout způsoby jeho využití ve výuce; rozpoznat funkce jednotlivých složek divadelní inscenace a jejich vliv na diváckou recepci; připravit a realizovat didaktický návrh integrující dramatické prvky do výuky; naplánovat a metodicky ukotvit návštěvu divadelního představení včetně přípravy a reflexe; podpořit výchovu kultivovaného, kriticky myslícího a citlivého diváka; chápat a zprostředkovávat divadlo jako součást kulturní a občanské gramotnosti.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Vypracování didaktického projektu založeného na komparaci literární předlohy a její divadelní adaptace. Projekt musí obsahovat: hlavní cíl a očekávané výstupy dle RVP ZV (s důrazem na vzdělávací obor Dramatická výchova), návrh rozvoje klíčových kompetencí žáků, vymezení metody práce s dramatickým textem a způsobu reflexe divadelního představení. Požadavky na studenty s ISP: Vytvořte projekt vycházející z komparace publikace a jejího divadelního zpracování. Součástí projektu bude explicitní vyjádření hlavního cíle projektu, způsoby rozvoje kompetencí žáků, naplňování očekávaných výstupů doplňujícího vzdělávacího oboru Dramatická výchova apod. Způsob teoretické realizace projektů je na vás.
Doporučená literatura
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. (2012). Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU.
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. (2004). Duchovní dimenze divadla aneb Vertikální přesahy. Praha: Pražská scéna.
  • KLOSOVÁ, Ljuba. (1990). Jevištní řeč a jazyk dramatu. Praha: Divadelní ústav.
  • VŠETIČKA, František. (1996). Stavba dramatu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • ZICH, Otakar. (1987). Estetika dramatického umění. Praha: Panorama.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní