Předmět: Aktivizační metody ve výuce ČJL

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Aktivizační metody ve výuce ČJL
Kód předmětu KČJ/AMEČK
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
  • Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Semináře jsou zaměřeny zejména na motivaci žáků v jazykové složce předmětu český jazyk. Studenti získají zkušenosti se zařazováním aktivizačních metod a forem práce v různých fázích vyučování a osvojí si řadu cvičení tradičních (například využití všestranných jazykových rozborů) až například po metody RWCT (Kritického myšlení). Získají rovněž přehled o metodických oporách pro učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Semináře jsou zaměřeny zejména na motivaci žáků v jazykové složce předmětu český jazyk. Studenti získají zkušenosti se zařazováním aktivizačních metod a forem práce v různých fázích vyučování a osvojí si řadu cvičení tradičních (například využití všestranných jazykových rozborů) až například po metody RWCT (Kritického myšlení). Získají rovněž přehled o metodických oporách pro učitele.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů, odevzdání portfolia studenta. Vybrané úkoly: Seznámení se strukturou RVPZV (zaměřeno na 1. stupeň). Analýza konkrétního ŠVP se zaměřením na vzdělávací oblast jazyk a komunikace a jazykové učivo. Příprava na hodinu českého jazyka (prezentace vybraného jazykového učiva s využitím některých aktivizačních metod (např. RWCT). Vytvoření tří vlastních aktivizačních cvičení do jazykového vyučování. Vytvoření vlastního metodického souboru (knihovničky) pro vyučování českého jazyka na 1. stupni ZŠ (publikace, portály atd. s touto tematikou).
Doporučená literatura
  • (2009). Kafomet (katalog forem a metod práce).. Třebíč: Infra.
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
  • BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
  • Bláhová, R. (2008). Recepty na zajímavé hodiny českého jazyka a literatury. (poslední aktualizace). Praha: Raabe.
  • ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
  • Grecmanová, H., Urbanovská, E., Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • NELEŠOVSKÁ, A. (2004). Jak se děti učí hrou. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr