Předmět: Začínám cestu učitelství ? Sebezkušenostní výcvik profesní identity a duševní odolnosti

» Seznam fakult » PDF » KVV
Název předmětu Začínám cestu učitelství ? Sebezkušenostní výcvik profesní identity a duševní odolnosti
Kód předmětu KVV/ZCU@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Směšná Eva, Mgr.
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Intenzivní pětidenní výcvikový kurz určený studujícím bakalářských programů se zaměřením na vzdělávání. Kurz podporuje osobní a profesní adaptaci studentů na studium učitelství a rozvíjí klíčové kompetence spojené s profesní identitou, emoční regulací, sebereflexí a vztahovou komunikací. Každý den výcviku je věnován jednomu tematickému okruhu a je veden zkušenými lektory. Probíhá ve skupinách formou sebezkušenostních workshopů, které podporují aktivní zapojení a osobní růst. Využívají se metody jako práce s tělem a dechem, výtvarné techniky vycházející z artefiletiky, prvky terapie přijetí a odhodlání (ACT), nenásilné komunikace (NVC) a modely pro vědomou péči o vlastní wellbeing. Kurz je vhodný pro studenty všech oborů učitelství, bez ohledu na specializaci, a je koncipován jako podpora jejich profesního zrání a duševní odolnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po skončení výcviku budou studující schopni: ? uvědomovat si svou osobní identitu a reflektovat vlastní motivace ke studiu učitelství jako základ pro růst identity profesní, ? pojmenovat své osobní hodnoty a začlenit je do studijního a profesního směřování, ? využívat základní strategie emoční regulace a duševní hygieny, ? aplikovat principy nenásilné komunikace při řešení obtížných situací, ? využít metodu EMOTION AID? pro zvládání akutního stresu, ? navrhnout vlastní plán péče o wellbeing a prevenci vyhoření, ? chápat vztah mezi výzvami a zdroji v kontextu studia a budoucí učitelské profese, ? přenést osvojené dovednosti do pedagogické praxe a tvorby bezpečného klimatu ve třídě.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na všech pěti dnech výuky Účast na dění ve vlastní skupině, reflexe jednotlivých bloků Rozprava nad portfoliem, odevzdání závěrečného sebereflektivního textu v dohodnuté podobě
Doporučená literatura
  • Linehan, Marsha. (2020). Sebepřijetí a práce s emocemi.. Praha: Portál.
  • Pugnerová, Michaela. Jak budovat bezpečné prostředí a pozitivní sociální klima ve třídě..
  • ROSENBERG, Marshall B. (2016). Nenásilná komunikace.. Praha, Portál.
  • Váchová, Lucie. (2024). Duševní hygiena, sociální dovednosti a zvládání stresu.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr