Předmět: Didaktika výtvarné výchovy

» Seznam fakult » PDF » KVV
Název předmětu Didaktika výtvarné výchovy
Kód předmětu KVV/WDVY
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: o vymezit předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy, o pojmenovat proměny náhledů na fenomén dětského výtvarného projevu v historické perspektivě, o popsat v základních bodech vývoj pojetí a kurikula vzdělávacího oboru výtvarná výchova (kreslení), o objasnit postavení výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro ZV a vysvětlit pojetí vzdělávací oblasti Umění a kultura, o argumentovat výhody a úskalí různých dosavadních koncepcí výtvarné výchovy, o popsat a vysvětlit ontogenezi a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu, o analyzovat příklady dětských prací a objasnit význam výtvarných činností pro vývoj jedince, o porozumět vzdělávacím, diagnostickým a terapeutickým možnostem výtvarných činností, o vyjádřit vlastními slovy úskalí tzv. krize dětského výtvarného projevu a navrhnout vhodné didaktické intervence a strategie na podporu expresivních činností, o porozumět modelové stavbě vyučovací jednotky s přihlédnutím ke specifikům výtvarných činností, o popsat základní didaktické kategorie významné pro výtvarnou výchovu a pochopit vztah mezi vzdělávacím obsahem, cíli výtvarných úloh a jejich námětem, o plánovat obsah výuky výtvarné výchovy s ohledem na kurikulum, o aplikovat do praxe širokou škálu přístupů, metod, organizačních forem, výtvarných postupů a technik, o vysvětlit historii a současnost projektové metody a objasnit její zvláštní postavení ve VV, o vytvářet vlastní projekty s mezioborovými přesahy. Témata předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy, fenomén dětského výtvarného projevu v historické perspektivě, vývoj pojetí vzdělávacího oboru výtvarná výchova, současné kurikulum, oborové subjekty (INSEA, AVP) a významné osobností, postavení výtvarné výchovy v RVP, VO Umění a kultura, vztah mezi klíčovými kompetencemi a vzdělávacím obsahem oboru, pluralita koncepcí výtvarné výchovy, ontogeneze a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu, význam výtvarných činností pro vývoj jedince, výtvarná typologie, možnosti výtvarných činností, receptivní a expresivní rovina dětské výtvarné činnosti, modelová stavba vyučovací jednotky VV, didaktické kategorie ve VV, obsah VV s ohledem na kurikulum, přístupy, metody, organizační formy, výtvarné postupy a techniky, historie a současnost projektové metody

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr