Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem semináře je poukázat na strukturu etického fenoménu (fenomenologie mravu), říše etických hodnot (axiologie mravů) a problém svobody vůle (metafyzika mravu). Jde o člověka ve věku světového vyrovnání a jeho úcty k životu. Posláním daného semináře didaktiky výchovy k obč. etiky je kvalitu etického uvažování zprostředkovat studentům a dovést jich k tomu, aby sami pocítili potřebu souvislejšího poučení v otázkách, které je provokují a na jejich řešení závisí hodnota a zdařilost jejich životů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Pojem a úloha etiky. Historický přehled. Kontemplativní a normativní etika. Filosofická etika. Egoizmus a altruismus. Podstata etických hodnot. Platón, Kant, Scheler. Univerzalizace a transcendentální zdůvodnění norem. Eudaimonismus a utilitarismus, morálka a moc, sociální aspekt a existenciální přístup. Situační etika a pedagogika. Vztah mezi morálkou a náboženstvím. Rozum, násilí a svoboda svědomí. Metafyzické a teologické aspekty, idea světa a idea Boha.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Každé dané a prodiskutované téma student(ka) zpracuje na cca 1-2 stránkách, to je zároveň dialog ke kolokviu, aby student dané téma věděl odpřednášet před daným publikem studentu.
|
Doporučená literatura
|
-
Hartmann, N. (2002). Struktura etického fenoménu.. Praha: Academia.
-
Hrehová, H. (2005). Etika - sociálne vzťahy - spoločnosť.. Bratislava: Veda-SAV.
-
Ricken, F. (1995). Obecná etika.. Praha: OIKOYMENH.
-
Rotter, H. (1997). Osoba a etika: k základům morální teologie.. Brno: CDK.
-
Sokol, J., Pinc, Z. (2003). Antropologie a etika.. Praha: Triton.
-
TISCHNER, J. (1998). Etika solidarity.. Bratislava: Kalligram.
|