Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky - didaktické poznámky (jak dát svému životu smysl, pro který stojí za to žít) 2. Komunikace, vyjádření a komunikace citu, biblické prvky v naší řeči 3. Etické způsobilosti neboli ctnosti, důstojnost člověka, sebeúcta 4. Svědomí, rozvíjení mravního úsudku, tvořivost a iniciativa 5. Moje osobní situace a odpověď na ni, význam sebeovládání 6. Vývoj lidské osobnosti, důvěra, autonomie, iniciativa, identita 7. Lidské hodnoty - zážitkové, činnostní, postojové, náboženské, ekonomické 8. Rodina, ve které žiji, objevená cesta do vlastní rodiny 9. Výchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životu 10. Volba povolání, láska, sebeovládání a zodpovědnost 11. Etické aspekty ochrany přírody
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Úvodní zamyšlení, pojem etiky, význam a úloha etiky v dějinách. Personalistický náhled na etiku, dimenze personální antropologie etiky. Osobnost a její růst. Svědomí, dobro a zlo jako skutečnost. Odpovědnost ve svědomí. Svoboda jako projev lidského skutku. Morální princip a svobodná vůle. Ctnosti, schopnosti k uskutečňování, víra naděj a láska. Zákon jako dárce mravních norem, Boží zákony. Ideál a jeho uskutečňování v dějinách a dnes. Motivace lidského jednání, norma a mravnost. Cíl etiky, pojetí etiky hodnot. Základní etické postoje (na základě otevřenosti, na základě odstupu a na základě odpovědnosti).
Student získává způsobilost pochopit etické skutečnosti, osvojit si odpovídající způsobilosti různých morálních roli a propojit nové poznatky a způsobilosti s každodenním životem. Rozvoj sociálních zručnosti v etické výchově je předpokladem i prostředkem výchovy mravní.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je výchovný program zaměřený na výchovu k prosociálnosti. Program směřující k objevování a rozvoji identity studenta. Předpokladem je rozvíjet morální chování a hledání toho, co je správné a dobré a jak nejlépe žít.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor
- připravit se po teoretické stránce na kolokvium, splnit zadané dílčí úkoly a aktivně na něm pracovat, - zpracovat na závěr korespondenční úkol, ve kterém dokážete zvládnutí problematiky dané disciplíny - účast na seminářích je povinná. Kontrola a zhodnocení před udělením kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Academia.
-
Bonhoeffer, D. (2007). Etika. Praha: Kalich.
-
Hartman, N. (2002). Struktura etického fenoménu.. Praha: Academia.
-
Scheler, M. (2003). Můj filosofický pohled na svět.. Praha: Vyšehrad.
-
Scheler, M. (1993). O studu.. Praha: Mladá fronta.
-
Schweitzer, A. (1989). Zastánce kritického myšlení a úcty k životu.. Praha: Vyšehrad.
-
THOMPSON, M. (2004). Přehled etiky.. Praha: Portál.
|