Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky - didaktické poznámky (jak dát svému životu smysl, pro který stojí za to žít) 2. Komunikace, vyjádření a komunikace citu, biblické prvky v naší řeči 3. Etické způsobilosti neboli ctnosti, důstojnost člověka, sebeúcta 4. Svědomí, rozvíjení mravního úsudku, tvořivost a iniciativa 5. Moje osobní situace a odpověď na ni, význam sebeovládání 6. Vývoj lidské osobnosti, důvěra, autonomie, iniciativa, identita 7. Lidské hodnoty - zážitkové, činnostní, postojové, náboženské, ekonomické 8. Rodina, ve které žiji, objevená cesta do vlastní rodiny 9. Výchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životu 10. Volba povolání, láska, sebeovládání a zodpovědnost 11. Etické aspekty ochrany přírody
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Úvodní zamyšlení, pojem etiky, význam a úloha etiky v dějinách. Personalistický náhled na etiku, dimenze personální antropologie etiky. Osobnost a její růst. Svědomí, dobro a zlo jako skutečnost. Odpovědnost ve svědomí. Svoboda jako projev lidského skutku. Morální princip a svobodná vůle. Ctnosti, schopnosti k uskutečňování, víra naděj a láska. Zákon jako dárce mravních norem, Boží zákony. Ideál a jeho uskutečňování v dějinách a dnes. Motivace lidského jednání, norma a mravnost. Cíl etiky, pojetí etiky hodnot. Základní etické postoje (na základě otevřenosti, na základě odstupu a na základě odpovědnosti).
Student získává způsobilost pochopit etické skutečnosti, osvojit si odpovídající způsobilosti různých morálních roli a propojit nové poznatky a způsobilosti s každodenním životem. Rozvoj sociálních zručnosti v etické výchově je předpokladem i prostředkem výchovy mravní.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je výchovný program zaměřený na výchovu k prosociálnosti. Program směřující k objevování a rozvoji identity studenta. Předpokladem je rozvíjet morální chování a hledání toho, co je správné a dobré a jak nejlépe žít.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor
- připravit se po teoretické stránce na kolokvium, splnit zadané dílčí úkoly a aktivně na něm pracovat, - zpracovat na závěr korespondenční úkol, ve kterém dokážete zvládnutí problematiky dané disciplíny - účast na seminářích je povinná. Kontrola a zhodnocení před udělením kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Azenbacher, A. (1994). Úvod do etiky.. Praha: Zvon.
-
Hodovský, I., Sedlák, J. (1995). Z dějin morálních teorií (Antologie z etiky).. Olomouc: VUP.
-
KOŘENEK, J. (2004). Lakařská etika.. Praha : Triton.
-
KRATOCHVÍLOVÁ-MIEDZGOVÁ, J. (1996). Etika pro střední školy.. Praha: Kvarta.
-
LENCZ, L., KRÍŽOVÁ, O.. (2000). Etická výchova, metodický materiál 1-3.. Praha: EF 99, Nakladatelství Luxpress.
-
PŘÍKASKÝ, V. J. (2000). Etika, učebnice základů etiky.. Kostelní Vydří, Karm. Nakl.
-
ŠPINER, D. (2004). Nástin křesťanské etiky a jejího významu v hledání smyslu života.. UP v Olomouci.
-
THOMPSON, M. (2004). Přehled etiky.. Praha: Portál.
|