Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vaníčková Vanda, Mgr. Ph.D.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se seznámí se základními teoretickými východisky výchovy, a to v kontextu výchovy k občanství. Získají kompetence v teoretickém základu speciálních didaktik (teorií výchovy). Koncept didaktické znalosti obsahu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 48 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " Orientovat se základních teoretických východiscích, které utvářely charakter výchovy k občanství po roce 1989, " Pochopit specifika a roli výchovy k občanství v základním a středním vzdělávání, " Analyzovat význam cílů, úkolů a budoucího směřování výchovy k občanství, " Seznámit se a aktuálními výzkumy problematiky výchovy k občanství na českých školách, " Znát a pochopit funkční zastoupení výchovy k občanství v učebních plánech základních a středních škol.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
V rámci kontaktní výuky i v rámci samostudia student zpracuje a obhájí soubor úkolů jako nutnou podmínku k ukončení disciplíny. Soubor úkolů se skládá ze dvou částí. První část tvoří úkoly, které se budou vztahovat k aktuálním výsledkům výzkumů z oblasti výchovy k občanství a jejich interpretaci. Druhou část tvoří úkoly zaměřené na analýzu RVP, ŠVP v oblasti korespondující s tématem.
|
Doporučená literatura
|
-
Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice.. Brno: L. Marek.
-
Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání.. Brno: Paido.
-
Kopeček, P. a kol. (2013). Společenskovědní aspekty fenoménu vyrovnání s minulostí v kontextu výchovy k občanství.. Praha: Nakladatelství Epocha.
-
Krákora, P. (2012). Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství.. Praha: Epocha.
-
Podivínský, T. (2012). Občanské vzdělávání v kontextu českého školství: analytická sonda.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Staněk, A. (2011). Formy a prostředky rozvíjení aktivní participace.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
|