Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hospodářská politika, mikroekonomie, makroekonomie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Ekonomie se zabývá analýzou situací, které nastávají navzájem mezi spotřebiteli, firmami a státem a současnou situací ve společnosti. Předmět je koncipován tak, aby jej studenti využili co nejvíce do praxe. Předmět začíná mikroekonomií, nalyzuje fungování trhu, "neviditelnou ruku trhu" a "viditelnou ruku státu", poukazuje na tržní selhání, zjenodušenou formou přibližuje chování spotřebitelů, cenové války - teorii her, vznik monopolu, trhy práce, půdy, kapitálu. Dále navazuje makroekonomie s fiskální a monetární politikou, nezaměstnaností, ukazateli ekonomického růstu, polemizuje, zda je HDP dobrým ukazatelem apod. Následuje praktická část - diskuse na aktuální témata - např. peníze ve zdravotnictví, simulace rodiny a pro ni výpočty životního minima a sociálních dávek, gamblerství, bezdomovectví, nejbohatší lidé světa, obchodování s akciemi, finance vysokoškoláka, vliv Číny na světový obchod, financování eko-zemědělství a zdravá výživa, historie peněz apod.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Rozsah individuálních prací studentů celkem cca 64 hod. Práce s PC, připojení k internetu. Vybraná témata jsou předmětem konzultací, které mají charakter tutoriálů. Povinná a aktivní účast na konzultacích. Tzv. řízené samostudium, včetně přípravy na konzultace - tutoriály (student je metodicky veden vyučujícím). Studijní literatura: viz literatura uvedená níže. Stěžejní studijní text: - Hobza, V., Assenza, D., Zlámal, J. Základy ekonomie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. Dostupné z: http://knihovna.upol.cz/ff_scripta/zaklady_ekonomie.pdf Individuální práce studentů: písemné práce různého charakteru - záleží na výběru studenta: -Práce ve skupině a vypracování projektu, který by se vztahoval k práci pedagogů na relevantní téma, vypracování rozpočtu, příprava jeho administrativní i věcné části. Cílem je naučit studenty samostatně připravit žádost o grant. Výchozí budou zkušenosti z projektu ESF - Centra inovativního vzdělávání. Rozsah společné práce na projektu bude odpovídat zadání projektu, podle požadavků agentury. Přínos jednotlivého studenta musí být prokazatelný. Hodnocena bude správnost vyplnění, které předchází prostudování příruček, zvolené téma a vlastní přínos studenta. - Písemná práce na libovolné ekonomické téma, které si student kreativně zvolí - musí se však jednat o aplikovanou ekonomii, tzn. téma praktické, které může být dále využito ve výuce ekonomie. Rozsah písemné práce: 5 stran formátu A4. Výběr tématu a literatury: součást konzultace, na níž student předloží návrh k odsouhlasení. Výchozí literatura: viz studijní literatura. Hodnocení individuálních úkolů studentů a korekce informací získaných samostudiem na konzultacích nebo prostřednicvím elektronické pošty.
|
Doporučená literatura
|
-
Internetové zdroje: Noviny, časopisy (denní tisk, Ekonom apod.).
-
Hobza, V., Assenza, D., Zlámal, J. (2006). Základy ekonomie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Holman, R. (2001). Ekonomie. Praha: Beckovo nakladatelství.
-
Pavel, K. (1997). Ekonomie.
-
Robert, H. (2000). Základy ekonomie.. Praha: Beckovo nakladatelství.
-
Sojka, M. (2001). Malá encyklopedie moderní ekonomie.. Praha.
-
Václav, J., Březinová, O. (2005). Mikroekonomie.. Ostrava: Ekonomická fakulta Vysoké školy báňské - Technické univerzity.
-
Václav, J. (1999). Základy ekonomie.. Ostrava: Ekonomická fakulta Vysoké školy báňské - Technické univerzity.
|