Témata:Dřevo a přírodniny - principy výroby, zpracování, stavba dřeva, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách primární školy. Nástroje, nářadí a pomůcky pro ruční zpracování technického materiálu. Kovy, plasty, modelovací materiály, ostatní materiály - principy výroby, zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách primární školy. Zpracování materiálu - řezání dřeva, rašplování, pilování a broušení dřeva, hoblování dřeva, zpracování kovů. Lepidla a materiály pro povrchové úpravy - přírodní lepidla, syntetická lepidla, postup lepení, brusiva, brusné prostředky, nános brusiva, nátěrové hmoty. Elektrotechnika - základní principy, zdroje, bezpečnost, elektrotechnické stavebnice.
|
Cíle předmětu jsou zaměřeny na osvojení specifických znalostí, dovedností i postojů z oblasti techniky a práce s technickými materiály (přírodniny, dřevo, kovy, plasty). Výuka je orientovaná zejména na vytváření znalostní a dovednostní složky týkající se technického materiálu, jeho vlastností, postupů zpracování a technické dokumentace. Současně jsou rozvíjeny klíčové kompetence v budoucí práci učitele. Součástí předmětu je praktické ověření vědomostí prostřednictvím vlastní praktické kreativní činností studentů v odborných učebnách a dílnách. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - znát a aktivně používat odbornou terminologii, - využívat technické a fyzikální veličiny, znát základní jednotky včetně násobků a dílů jednotek, - charakterizovat vlastnosti a posoudit možnosti využití základních technických materiálů pro tvořivou činnost na primární škole, - specifikovat postupy spojené se zpracováním technických materiálů a nástroje k tomu užívané, - posoudit vhodnost volby lepidel, povrchových úprav a nátěrových hmot, - uplatňovat ergonomické zásady při práci s drobným materiálem, - pracovat s technickou dokumentací a vytvářet jednoduchá zadání úloh pro žáky, - navrhnout a zhotovit žákovský výrobek pro danou věkovou kategorii a prezentovat ji v modelové situaci.
|