Předmět: Didaktika technické výchovy

» Seznam fakult » PDF » KTE
Název předmětu Didaktika technické výchovy
Kód předmětu KTE/WDTEX
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Úvod do studia didaktiky technické výchovy, problematika terminologie. Historický přehled výuky předmětů pracovního a technického zaměření ve vzdělávání. Cíle a pojetí primárního vzdělávání v RVP ZV v kontextu technické výchovy. Klíčové kompetence. Vzdělávací oblast Člověk a svět práce, cíle technické výchovy na primární škole. Specifika technické výchovy na primární škole (vývojová specifika žáka mladšího školního věku, didaktické zásady, výukové metody a organizační formy uplatňované při realizaci technické výchovy). Hodnocení a sebehodnocení žáka v technické výchově. Lidové tradice a lidová umělecká tvorba. Technické myšlení a tvořivost na primární škole. Technická hračka a její využití na primární škole. ? Humanizační aspekty technické výchovy na primární škole (pravidla bezpečnosti práce ve školních podmínkách, estetika, ekologie, ergonomie aj.)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu zaměřeny na osvojení specifických znalostí, dovedností i postojů z oblasti didaktiky technické výchovy. Výuka je orientovaná zejména na vytváření znalostní a dovednostní složky týkající se specifických didaktických kategorií významných při realizaci tvořivě technických činností žáků primární školy. Současně jsou rozvíjeny klíčové kompetence v budoucí práci učitele ? metodická a didaktická oblast. Součástí předmětu je praktické ověření vědomostí prostřednictvím vlastní praktické kreativní činností studentů v odborných učebnách a dílnách. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: -vymezit a definovat základní pojmy z oblasti didaktiky technické výchovy -charakterizovat jednotlivé etapy vývoje technické a pracovní výchovy v historickém kontextu i jejich proměny v současnosti, -znát specifika výuky technické výchovy na primární škole a umět je aplikovat, -vybrat vhodný technický materiál, pomůcky, nástroje i nářadí a pracovní postup pro rozvoj žáka, -aplikovat pravidla bezpečnosti práce při činnosti s technickým materiálem, -znát pojem učební úloha a chápat smysl tvořivého vyučování, -charakterizovat význam lidových a uměleckých řemesel v historii i jejich proměnu v současnosti -zhodnotit úroveň dovednosti žáka a zvolit individuální přístup k žákovi s ohledem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami i žáky nadané, -navrhnout a zpracovat přípravu do výuky, včetně návrhu výrobku, pracovního postupu a specifických didaktických kategorií,

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky k ukončení předmětu: - písemná (zápočet), účast na konzultacích, studium literatury, - vytvoření seminární práce, - samostudium - příprava na zápočet, - samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází