Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Šaloun Petr, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata - prezenční výuka: - Základní pojmy a budování terminologického systému z dané oblasti. - Historie a vývoj vyučování programování na ZŠ. - Programovací jazyk LOGO a mikrosvět Comenius LOGO. - IMAGINE a Baltík, Baltazar atd., ikonické programování. - Robotické stavebnice a programovatelné hračky. Témata - distanční výuka: - LEGO Mindstorms RCX, NXT, EV3. Senzory a základní principy činnosti. - Spolupráce s dalšími senzory a rozšiřujícími sety (LogIT, HiTechnic, Mindsensors, Vernier, Pitsco, Generation Robots, aj.). - Motory a programovatelná ústřední mikroprocesorová jednotka - ústřední část stavednice. - Programování robota - základní řídící struktury. Programovací jazyk NXT-G. - Stavba a programování jednoduchého robota a postupné doplnění robota o další funkce. - Řešení komplexního reálného problému z praxe. - Další jazyky: RobotC, NBC, NXC, LeJoS aj. - Národní a mezinárodní soutěže zaměřené na stavbu a programování robotů, příprava žáků na různé robotické soutěže. - Realizace tvořivých nápadů, tvorba vlastních projektů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na aplikaci získaných poznatků s algoritmizace a programování v oblasti tvorby a přépúravy kurikula, zabývajícícho se problematikou výuky programování na základních školách. Student ovládá programování alespoň v jednom vyšším programovacím jazyku a dokáže v něm vytvářet vlastní didaktické aplikace. Student je schopen charakterizovat základní principy vzdělávání podporovaného informačními a komunikačními systémy a možnosti jejich uplatnění v pedagogické praxi. Má přehled o možnostech rozvíjení algoritmického a programátorského myšlení prostřednictvím ikonického programování. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - vymezit základní paradigmata klasického a moderního pojetí vzdělávání v kontextu využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání, - vymezit, definovat a diferencovat pojmy: algoritmus, algoritmizace, logická posloupnost, program, programová aplikace, programování, tvorba aplikace, programovací jazyk, programovací prostředí; - vymezit pojem počítačem podporovaná výuka; - vymezit v širším významu všeobecné vlastnosti elektronického vzdělávání a specifikovat osobnostní předpoklady vyučujícího programování na ZŠ, - popsat základní nástroje a prostředí pro realizaci výuky programování na ZŠ, vymezit jejich základní vlastnosti s ohledem na didaktickou transformaci obsahu vzdělávání, - identifikovat jednotlivé modernizační trendy v této oblasti a vymezit podněty k tomuto rozvoji z hlediska pedagogického, psychologického a technologického, - aplikovat základní systémy pro hodnocení kvality a efektivity vzdělávání, - řešit mezipředmětové vztahy a vazby, - analyzovat potřeby žáků a praxe na základě standardů RVP v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a programování.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
|