Předmět: Speciálně didaktické praktikum I.

» Seznam fakult » PDF » KTE
Název předmětu Speciálně didaktické praktikum I.
Kód předmětu KTE/SPD1Q
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tento předmět zahrnuje zejména okruhy: - základní pojmy a kategorie z oblasti elektrotechnických stavebnic, didaktika a didaktická příprava učitele na výuku v laboratoři s přihlédnutím na elektrostavebnice; - elektrotechnické stavebnice a školská praxe, seznámení se základními typy elektrostavebnic pro vzdělávání i volný čas.

Studijní aktivity a metody výuky
Projekce (statická, dynamická), Laborování, Pracovní činnosti (dílny)
Výstupy z učení
Cílem je po oborově didaktické a praktické stránce seznámit studenty s vybranými elektrotechnickými a elektronickými stavebnicemi určenými pro vzdělávací a zájmovou činnost žáků. U budoucích učitelů se tak mají vytvářet předpoklady pro osvojení kompetencí v oblasti projektování výuky s elektrostavebnicí a realizace práce s nimi a to v přímé návaznosti na tvorbu příslušných didaktických materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem učební úloha, - objasnit vztah výukových cílů a učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, - vysvětlit význam učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi pro žáka i pro pracovní činnost učitele, - vyjmenovat a charakterizovat různé typy učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi (taxonomie), - posuzovat didaktickou hodnotu souborů učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, - posuzovat kvalitu a obtížnost učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, - analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy s elektrotechnickými stavebnicemi podle zadaných kritérií.
Osvojit si základní dovednosti v laboratorní technice a seznámit se se základními metodami a postupy práce v laboratoři. Studenti ovládají základní metody práce a postupy v laboratoři. Studenti aplikují teoretické poznatky na modelové situace při práci v laboratoři.
Předpoklady
Znalosti z elektrotechniky a elektroniky, základní dovednosti laboratorní práce

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce

Didakticky zpracované protokoly z měření v podobě návodek pro učitele (platí i pro ISP).
Doporučená literatura
  • Červenka, J. aj. (1997). Praktické činnosti - Elektrotechnika kolem nás. Praha : Fortuna.
  • Fiala, F. (1982). Speciální praktikum z elektrotechniky. Ústí n.L. : PdF.
  • Křenek, M. a Kotrbová, A. (1985). Elektronika v technických pracích 8. ročníku ZŠ. Praha : SPN.
  • Mikošek, M. (1993). Technické praktikum z elektrotechniky. Ostrava : PdF.
  • Serafín, Č., Havelka, M. (2003). Konstrukční a elektrotechnické stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. Olomouc : UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr