Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
-
Děrda Radim, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Problematika BOZP ve vztahu k technickému žákovskému experimentu na 1. stupni ZŠ a k demonstračnímu učitelskému experimentu, Praktické činnosti na 1. stupni ZŠ, nástin návaznosti na výuku Praktických činností na 2. stupni ZŠ, Základní pojmy a kategorie z oblasti stavebnic, konstrukční stavebnice, Možnosti využití konstrukčních stavebnic ve výuce vybraných témat na 1. stupni ZŠ, Příprava učitele na výuku spojenou s žákovským a demonstračním učitelským experimentem, Stavebnice a školská praxe, pojetí stavebnic řady LEGO (WeDo, LEGO Dacta, minisoupravy, souprava Jednoduché stroje a Pneumatické systémy, E.Lab - Přeměny energie; orientačně též LEGO MINDSTORMS for Education) Vývojové prostředí a programovací software WeDo, ROBOLAB, Možnosti měření (dataloging) se sadami LEGO a LogIT s užitím senzorů Lego a DCP. Návrh a tvorba jednotlivých projektů s použitím jednotlivých souprav s ohledem na vytváření funkčních modelů a příslušného didaktického materiálu pro výuku konkrétního tématu na 1. stupni ZŠ, Tvorba vlastního námětového listu v prostředí aplikace LEGO Designer, zásady tvorby didaktického materiálu pro práci s konstrukčními stavebnicemi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Smysl výuky disciplíny "Speciální didaktické praktikum pro 1. stupeň" spočívá ve vybudování předpokladů pro rozvoj odborných kompetencí potřebných pro projektování a realizaci výuky obecně technického předmětu s využitím materiálních didaktických prostředků, konkrétně v oblasti využití mechanických stavebnic. Prakticky je zde řešena metodika technického experimentu s použitím vybraného moderního typu mechanických stavebnic jako prvku integrujícího prostředky ICT do výuky a s tím související tvorba didaktických materiálů; praktická aplikace didaktických zákonitostí platných pro technický experiment a použití stavebnic.
Student je schopen didakticky správně ve výuce využívat vybrané moderní materiální didaktické prostředky /konstrukční stavebnice LEGO WeDo/.
|
Předpoklady
|
Obecná pedagogika a didaktika
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce
Vhodná volba tématu a následné zpracování návrhu projektu (či jiné formy realizace výuky zvoleného tématu) zaměřeného na využití níže uvedených materiálních didaktických prostředků - konstrukčních stavebnic - ve výuce na 1. stupni ZŠ včetně zpracování didaktického materiálu a dokumentace k navrhovanému projektu. Odevzdání materiálu na požadované úrovni a ve stanoveném termínu. Obhájení projektu.
|
Doporučená literatura
|
-
Firemní materiály. Firemní materiály k sortimentu stavebnic.
-
Havelka, M. a Serafín, Č. (2003). Konstrukční a elektrotechnické stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. Olomouc : VUP.
-
Katalogy. Firemní katalogy učebních pomůcek - domácí, zahraniční.
-
Návody. Návody pro práci s vybranými mechanickými stavebnicemi.
|