Předmět: Speciálně didaktické praktikum II.

» Seznam fakult » PDF » KTE
Název předmětu Speciálně didaktické praktikum II.
Kód předmětu KTE/KSP2Q
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
  • Děrda Radim, Mgr.
Obsah předmětu
Problematika BOZP, Praktické činnosti, základní pojmy a kategorie z oblasti stavebnic, příprava učitele na výuku v laboratoři, stavebnice a školská praxe, pojetí stavebnic řady LEGO Dacta, vývojové prostředí a programovací software ROBOLAB, tvorba jednotlivých projektů s použitím jednotlivých souprav LEGO Dacta - vytváření funkčních modelů a příslušného didaktického materiálu pro výuku konkrétního tématu na ZŠ/SŠ - tvorba vlastního námětového listu v prostředí aplikace LEGO Designer, zásady tvorby didaktického materiálu pro práci s konstrukčními stavebnicemi.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Laborování
Výstupy z učení
Smysl výuky disciplíny "Speciální didaktické praktikum II" spočívá ve vybudování předpokladů pro rozvoj odborných kompetencí potřebných pro projektování a realizaci výuky obecně technického předmětu s využitím materiálních didaktických prostředků, konkrétně v oblasti využití mechanických stavebnic. Prakticky je zde řešena metodika technického experimentu s použitím vybraného moderního typu mechanických stavebnic, tvorba didaktických materiálů; aplikace didaktických zákonitostí platných pro technický experiment a použití stavebnic. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem stavebnice, konstrukční stavebnice, robotická stavebnice, - vysvětlit význam žákovského laborování a žákovského experimentu v obecně technickém a odborném technickém vyučovacím předmětu, - vyjmenovat a charakterizovat různé typy robotických soutěží určených pro žáky ZŠ a SŠ, - navrhnout a realizovat prakticky zaměřený projekt realizovaný s použitím zvolené konstrukční stavebnice, - sestavit soubor didaktických materiálů pro podporu realizace výuky zvoleného projektu, - začlenit konstrukční stavebnici do výuky, - analyzovat, hodnotit a vytvářet soubory učebních úloh pro podporu realizace výuky zvoleného projektu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

100 % účast ve cvičeních, odevzdání seminární práce (včas a v požadované kvalitě), prezentace, diskuse.
Doporučená literatura
  • Firemní katalogy učebních pomůcek domácí, zahraniční.
  • Návody pro práci s vybranými mechanickými stavebnicemi.
  • Havelka, M. a Serafín, Č. (2003). Konstrukční a elektrotechnické stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. Olomouc : VUP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr