Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmů: materiální didaktický prostředek, stavebnice, konstrukční stavebnice, elektrotechnická a elektronická stavebnice, zařazení stavebnice Lego WeDo a Lego WeDo II do vymezeného systému pojmů. 2. Seznámení se stavebnicí Lego WeDo, vlastnosti, didaktické materiály, programovací prostředí - vlastnosti, popis nástrojů, příklady použití. 3. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada/, aktivity 1 - 3. 4. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada/, aktivity 4 - 6. 5. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada/, aktivity 7 - 9. 6. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada/, aktivity 10 - 12. 7. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada + doplňková sada/, aktivity 1 - 3. 8. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada + doplňková sada/, aktivity 4 - 6. 9. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada + doplňková sada/, volné aktivity, diskuse nad možnostmi modifikace základních úloh a jejich použitím ve výuce. 10. Seznámení se stavebnicí Lego WeDo II, vlastnosti, didaktické materiály, programovací prostředí - vlastnosti, popis nástrojů, příklady použití. 11. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo II. 12. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo II, volné aktivity, diskuse nad možnostmi modifikace základních úloh a jejich použitím ve výuce. 13. Závěrečné shrnutí: výměna zkušeností, možnosti organizace skupinové práce žáků v rámci realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo a Lego WeDo II, diskuse nad možnostmi použití ve výuce obecně technického předmětu na základní škole, využití mezipředmětových vztahů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování volitelného předmětu ITEP-robotické stavebnice a jejich programování v technické výchově na 1. st. ZŠ budou studenti schopni při realizaci výuky obecně technického předmětu aplikovat vybrané materiální didaktické prostředky (konstrukční stavebnice Lego WeDo a Lego WeDo 2) tak, aby byly vytvářeny základy vybraných klíčových kompetencí v oblasti digitální gramotnosti žáků. Studenti budou prakticky seznámeni s uvedenými materiálními didaktickými prostředky a budou schopni je účinně použít ve výuce. Primárním cílem je rozvoj odborných kompetencí učitele vedoucí k dovednosti navodit a efektivně řídit aktivní učební činnost žáků (zvláště učební činnost praktického charakteru, žákovské laborování) zaměřenou na rozvoj algoritmického myšlení ve spojení s jednoduchým ikonografickým programováním sestrojených modelů. Dalším sledovaným aspektem je dovednost hodnotit výsledky této učební činnosti žáků a poskytovat jim odpovídající zpětnou vazbu při jejich učební činnosti. Student je schopen kvalifikovaně vymezit konkrétní obsah vzdělávání vykazující potenciál rozvoje v oblasti digitální gramotnosti. Student je schopen kvalifikovaně vymezit obsah vzdělávání tak, aby při jeho realizaci byly naplňovány stanovené kompetence. Student (ve vazbě na zvolený obsah výuky) vhodně volí metody práce a didaktické prostředky. Student v rámci vymezeného obsahu vzdělávání rozliší základní a doplňující učivo, obě kategorie účinně využije při projektování výuky s ohledem na potřeby žáků. Student koncipuje přípravu na výuku tak, aby navozoval efektivní učební činnost žáků. Student je schopen s ohledem na zvolené téma výuky sestavit soubor učebních úloh (teoretického i praktického charakteru) pro navození a udržení učební činnosti žáků a dále pro ověření výsledků učební činnosti jednotlivých žáků. Student je schopen poskytnout žákům odpovídající zpětnou vazbu k výsledkům jejich učení v realizované výuce. Student svou přípravu realizuje formou mikrovýstupu. Student chápe význam algoritmického myšlení pro rozvoj digitálních kompetencí žáků. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522.
Po absolvování předmětu student/studentka: - kvalifikovaně vymezit pojem stavebnice, konstrukční stavebnice a pojmy související, - vymezit obsah vzdělávání tak, aby při jeho realizaci smysluplně využil zvolené materiální didaktické prostředky, - volí vhodně metody práce, - vymezí základní a doplňující učivo, obě kategorie účinně využije při projektování a realizaci výuky.
|
Předpoklady
|
Primárně určeno pro studenty oboru Učitelství technické a informační výchovy- student je povinen souběžně absolvovat předmět se zaměřením na oborovou didaktiku, např. DTV1Q - Didaktika technické výchovy 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
V rámci požadavků na zápočet bude vyžadována docházka na semináře / workshopy, s aktivní účastí ze strany studenta. Hlavním výstupem bude soubor realizovaných výukových aktivit zaměřených na využití uvedených stavebnic ve výuce obecně technicikého předmětu.
|
Doporučená literatura
|
|