Předmět: ITEP-Robotické stavebnice a jejich programování v technické výchově na 1. st. ZŠ

» Seznam fakult » PDF » KTE
Název předmětu ITEP-Robotické stavebnice a jejich programování v technické výchově na 1. st. ZŠ
Kód předmětu KTE/IIROB
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení pojmů: materiální didaktický prostředek, stavebnice, konstrukční stavebnice, elektrotechnická a elektronická stavebnice, zařazení stavebnice Lego WeDo a Lego WeDo II do vymezeného systému pojmů. 2. Seznámení se stavebnicí Lego WeDo, vlastnosti, didaktické materiály, programovací prostředí - vlastnosti, popis nástrojů, příklady použití. 3. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada/, aktivity 1 - 3. 4. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada/, aktivity 4 - 6. 5. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada/, aktivity 7 - 9. 6. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada/, aktivity 10 - 12. 7. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada + doplňková sada/, aktivity 1 - 3. 8. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada + doplňková sada/, aktivity 4 - 6. 9. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo /základní sada + doplňková sada/, volné aktivity, diskuse nad možnostmi modifikace základních úloh a jejich použitím ve výuce. 10. Seznámení se stavebnicí Lego WeDo II, vlastnosti, didaktické materiály, programovací prostředí - vlastnosti, popis nástrojů, příklady použití. 11. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo II. 12. Realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo II, volné aktivity, diskuse nad možnostmi modifikace základních úloh a jejich použitím ve výuce. 13. Závěrečné shrnutí: výměna zkušeností, možnosti organizace skupinové práce žáků v rámci realizace praktických aktivit se stavebnicí Lego WeDo a Lego WeDo II, diskuse nad možnostmi použití ve výuce obecně technického předmětu na základní škole, využití mezipředmětových vztahů.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování volitelného předmětu ITEP-robotické stavebnice a jejich programování v technické výchově na 1. st. ZŠ budou studenti schopni při realizaci výuky obecně technického předmětu aplikovat vybrané materiální didaktické prostředky (konstrukční stavebnice Lego WeDo a Lego WeDo 2) tak, aby byly vytvářeny základy vybraných klíčových kompetencí v oblasti digitální gramotnosti žáků. Studenti budou prakticky seznámeni s uvedenými materiálními didaktickými prostředky a budou schopni je účinně použít ve výuce. Primárním cílem je rozvoj odborných kompetencí učitele vedoucí k dovednosti navodit a efektivně řídit aktivní učební činnost žáků (zvláště učební činnost praktického charakteru, žákovské laborování) zaměřenou na rozvoj algoritmického myšlení ve spojení s jednoduchým ikonografickým programováním sestrojených modelů. Dalším sledovaným aspektem je dovednost hodnotit výsledky této učební činnosti žáků a poskytovat jim odpovídající zpětnou vazbu při jejich učební činnosti. Student je schopen kvalifikovaně vymezit konkrétní obsah vzdělávání vykazující potenciál rozvoje v oblasti digitální gramotnosti. Student je schopen kvalifikovaně vymezit obsah vzdělávání tak, aby při jeho realizaci byly naplňovány stanovené kompetence. Student (ve vazbě na zvolený obsah výuky) vhodně volí metody práce a didaktické prostředky. Student v rámci vymezeného obsahu vzdělávání rozliší základní a doplňující učivo, obě kategorie účinně využije při projektování výuky s ohledem na potřeby žáků. Student koncipuje přípravu na výuku tak, aby navozoval efektivní učební činnost žáků. Student je schopen s ohledem na zvolené téma výuky sestavit soubor učebních úloh (teoretického i praktického charakteru) pro navození a udržení učební činnosti žáků a dále pro ověření výsledků učební činnosti jednotlivých žáků. Student je schopen poskytnout žákům odpovídající zpětnou vazbu k výsledkům jejich učení v realizované výuce. Student svou přípravu realizuje formou mikrovýstupu. Student chápe význam algoritmického myšlení pro rozvoj digitálních kompetencí žáků. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522.
Po absolvování předmětu student/studentka: - kvalifikovaně vymezit pojem stavebnice, konstrukční stavebnice a pojmy související, - vymezit obsah vzdělávání tak, aby při jeho realizaci smysluplně využil zvolené materiální didaktické prostředky, - volí vhodně metody práce, - vymezí základní a doplňující učivo, obě kategorie účinně využije při projektování a realizaci výuky.
Předpoklady
Primárně určeno pro studenty oboru Učitelství technické a informační výchovy- student je povinen souběžně absolvovat předmět se zaměřením na oborovou didaktiku, např. DTV1Q - Didaktika technické výchovy 1.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

V rámci požadavků na zápočet bude vyžadována docházka na semináře / workshopy, s aktivní účastí ze strany studenta. Hlavním výstupem bude soubor realizovaných výukových aktivit zaměřených na využití uvedených stavebnic ve výuce obecně technicikého předmětu.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr