Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " uvést a charakterizovat typické biotopy pro určité oblasti ČR, " uvést příklady typických druhů rostlin a živočichů pro určité biotopy, " uvést a popsat typické geologické a geomorfologické jevy pro určité oblasti ČR, " uceleně vnímat a charakterizovat určité navštívené území, " porovnat různé regiony/lokality ČR z hlediska jejich přírodních a kulturních poměrů, " hledat a vysvětlovat vzájemné vztahy mezi konkrétními složkami přírody, krajiny a lidské činnosti, " zhodnotit a diskutovat různé postupy v ochraně přírody a krajiny. Témata: Výuka je realizována formou pěti celodenních terénních cvičení a exkurzí, směřovaných do různých oblastí ČR. Jedná se o tematicky a oborově průřezový kurz, který podporuje ucelené vnímání určitého území a pochopení důležitých mezioborových vazeb. Studenti dané území a jeho dílčí lokality poznávají z několika hledisek - především přírodovědných (botanika, zoologie, geologie, geomorfologie, ekologie, ochrana přírody a krajiny), která jsou však doplněna i důležitými historickými a kulturními aspekty. Cvičení zahrnují tato témata: Ukázka a charakteristika biotopů na škále od nížin po subalpínský stupeň, přirozená vegetační stupňovitost v ČR. Ukázka a charakteristika biotopů na škále od xerotermních až po mokřadní a vodní. Ukázka a charakteristika krajiny a biotopů s různou mírou a typem antropických vlivů (lidská sídla až horské lesy). Ukázka a charakteristika různých národopisných oblastí (Haná, Slovácko, Valašsko/Lašsko, Bruntálsko/bývalé Sudety). Problematika ochrany přírody a krajiny v daných oblastech a lokalitách. Typické a významné geologické a geomorfologické jevy, druhy rostlin a živočichů v daných oblastech a lokalitách
|