Vyučující
|
-
Majerová Jana, Mgr.
-
Ševčíková Olga, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět doplňuje přípravu učitelů přírodopisu o poznání biologickou podstaty lidské existence i o nejvhodnější postupy a technologie předávání těchto vědomostí žákům. V uceleném historickém přehledu od starověku po současnost jsou studenti úvodem informováni o význačných osobnostech antropologie, o antropologických školách a směrech, včetně podílu české i a slovenské antropologie. Dále je probírána problematika evoluce a antropogeneze i následný vznik antropogeografických typů člověka. Na výklad o rovnocennosti lidských plemen navazuje výklad o nebezpečí rasismu a xenofobie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět doplňuje přípravu učitelů přírodopisu o poznání biologickou podstaty lidské existence i o nejvhodnější postupy a technologie předávání těchto vědomostí žákům. V uceleném historickém přehledu od starověku po současnost jsou studenti úvodem informováni o význačných osobnostech antropologie, o antropologických školách a směrech, včetně podílu české i a slovenské antropologie. Dále je probírána problematika evoluce a antropogeneze i následný vznik antropogeografických typů člověka. Na výklad o rovnocennosti lidských plemen navazuje výklad o nebezpečí rasismu a xenofobie. Studenti se tak postupně seznamují s biologickou podstatou variability člověka, jejími příčinami a následky. Podrobně je rozebírána rozmanitost tvarů a funkcí i lidských typů, spolu s příslušnými metodami hodnocení nebo identifikace (somatometrie, somatoskopie, biometrie a biostatistika). Na pojednání o morfologické variabilitě člověka navazuje výklad o variabilitě biochemické a fyziologické. Samostatnou výkladovou kapitolu tvoří problematika růstové antropologie včetně osvětlení vývojových trendů prokázaných u evropských i mimoevropských lidských populací. Závěr tvoří informace o nejnovějších poznatcích a metodách soudobé biologické antropologie a jejím vztahu k ostatním vědám (např. genetika - molekulární antropologie), o přípravě a organizaci antropologických výzkumů i o potřebě etiky v biologické antropologii. Biologická antropologie je presentována také jako východisko aplikované (užité) antropologie. (Každá přednáška je vždy využita pro výklad a diskuzi se studenty k "didaktické stránce" tématu.)
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Znalosti v rozsahu základní studijní literatury a přednášek.
|
Doporučená literatura
|
-
FETTER, V. a kol. Antropologie. Praha: Academia, 1967.
-
Klementa, J. (1981). Somatologie a antropologie. Praha.
|