Předmět: Tvorba kurikula pro primární vzdělávání

» Seznam fakult » PDF » KPV
Název předmětu Tvorba kurikula pro primární vzdělávání
Kód předmětu KPV/WTKUX
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Systém kurikulárních dokumentů. Kurikulární praxe v České republice v kontextu přípravy učitele. Základní pojmy a struktura RVP ZV, ŠVP. Obsahová dimenze kurikula. Učivo a jeho skladba (druhy učiva), typy didaktické analýzy. Žákovo pojetí učiva. Styly učení. Autoregulace učení. Učitelovo pojetí výuky. Vyučovací styly. Osobnostní předpoklady a profesní kompetence. Výukové cíle. Vlastnosti, taxonomie výukových cílů. Formulace výukových cílů. Učební úlohy, jejich funkce a didaktická hodnota. Taxonomie učebních úloh. Vztah výukových cílů a učebních úloh. Příprava učitele na vyučování. Struktura a fáze vyučovací hodiny. Volba struktury vyučovací jednotky. Třífázový model učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování disciplíny by studenti měli být schopni: Popsat kurikulární praxi v ČR. Ve vztahu k učitelově přípravě vysvětlit práci učitele s dokumenty RVP a ŠVP. Na příkladech popsat ideovou dimenzi kurikula. Vyjmenovat a objasnit základní pojmy a strukturu RVP a ŠVP. V konkrétním příkladu učiva tematického celku určit druhy učiva a provést didaktickou analýzu. Formulovat výukový cíl v tematickém celku pro vyučovací jednotku ve vztahu k taxonomiím (Bloom, Krathwohl, Dave). Posoudit didaktickou hodnotu souboru učebních úloh ke zvolenému tematickému celku. Určit organizační formy a výukové metody dle zvolených členění výukových metod k formulovaným výukovým cílům jedné vyučovací jednotky. Vytvořit přípravu učitele na vyučování. Zhodnotit využití modelu E-U-R ve vztahu ke své přípravě na vyučování. Formulovat námět, cíle a způsoby motivace žáků pro projektové vyučování, vyjmenovat druhy projektů, vysvětlit rozdíl mezi projektovým vyučováním a integrovanou tematickou výukou.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- aktivní účast na semináři - zpracování seminárního úkolu
Doporučená literatura
  • GREGER, D. a NAJVAR, P. eds. (2010). ORBIS SCHOLAE, Educational Change in the Global Context, 2 (4)..
  • JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P., NĚMEC, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy:Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, roč. 4, č. 3, s. 9-35..
  • NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.
  • Obst, O. (2002). Obecná didaktika. Olomouc: UP.
  • PASCH, M. et al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd.. Praha: Portál.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
  • PRŮCHA, J. (2013). Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd.. Praha: Portál.
  • Švec, V., Filová, H. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr