Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Systém kurikulárních dokumentů. Kurikulární praxe v České republice v kontextu přípravy učitele. Základní pojmy a struktura RVP ZV, ŠVP. Obsahová dimenze kurikula. Učivo a jeho skladba (druhy učiva), typy didaktické analýzy. Žákovo pojetí učiva. Styly učení. Autoregulace učení. Učitelovo pojetí výuky. Vyučovací styly. Osobnostní předpoklady a profesní kompetence. Výukové cíle. Vlastnosti, taxonomie výukových cílů. Formulace výukových cílů. Učební úlohy, jejich funkce a didaktická hodnota. Taxonomie učebních úloh. Vztah výukových cílů a učebních úloh. Příprava učitele na vyučování. Struktura a fáze vyučovací hodiny. Volba struktury vyučovací jednotky. Třífázový model učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování disciplíny by studenti měli být schopni: Popsat kurikulární praxi v ČR. Ve vztahu k učitelově přípravě vysvětlit práci učitele s dokumenty RVP a ŠVP. Na příkladech popsat ideovou dimenzi kurikula. Vyjmenovat a objasnit základní pojmy a strukturu RVP a ŠVP. V konkrétním příkladu učiva tematického celku určit druhy učiva a provést didaktickou analýzu. Formulovat výukový cíl v tematickém celku pro vyučovací jednotku ve vztahu k taxonomiím (Bloom, Krathwohl, Dave). Posoudit didaktickou hodnotu souboru učebních úloh ke zvolenému tematickému celku. Určit organizační formy a výukové metody dle zvolených členění výukových metod k formulovaným výukovým cílům jedné vyučovací jednotky. Vytvořit přípravu učitele na vyučování. Zhodnotit využití modelu E-U-R ve vztahu ke své přípravě na vyučování. Formulovat námět, cíle a způsoby motivace žáků pro projektové vyučování, vyjmenovat druhy projektů, vysvětlit rozdíl mezi projektovým vyučováním a integrovanou tematickou výukou.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast na semináři - zpracování seminárního úkolu
|
Doporučená literatura
|
-
GREGER, D. a NAJVAR, P. eds. (2010). ORBIS SCHOLAE, Educational Change in the Global Context, 2 (4)..
-
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P., NĚMEC, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy:Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, roč. 4, č. 3, s. 9-35..
-
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.
-
Obst, O. (2002). Obecná didaktika. Olomouc: UP.
-
PASCH, M. et al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd.. Praha: Portál.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
PRŮCHA, J. (2013). Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd.. Praha: Portál.
-
Švec, V., Filová, H. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU.
|