Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Aktuální řešení speciálních vzdělávacích potřeb v praxi primárního vzdělávání v souladu s platnou legislativou 2. Oblasti a obsah podpůrných opatření (organizace výuky, modifikace vyučovacích metod a forem, úprava obsahu vzdělávání, pomůcky, hodnocení, příprava na výuku, úprava prostředí, práce s třídním kolektivem,...) 3. Stupně podpůrných opatření 4. Povinnosti pedagogických pracovníků v implementaci vyrovnávacích a podpůrných opatření 5. Tvorba IVP a PLPP 6. Žák s potřebou podpory z důvodu zdravotního stavu 7. Žák s narušenou komunikační schopností 8. Žák se specifickou poruchou učení, pozornosti a chování, žák s PAS 9. Žák z odlišných kulturních a životních podmínek, s odlišným mateřským jazykem 10. Žák nadaný či mimořádně nadaný, žák s dvojí výjimečností
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " interpretovat a charakterizovat vyučovací proces v návaznosti na integraci žáků ve třídě; " diferencovat výuku pro individuální potřeby žáků v návaznosti na jejich integraci; " specifikovat jednotlivé vyučovací metody pro individuální potřeby žáků v návaznosti na jejich integraci; " uspořádat vzdělávací strategii výuky ve třídě pro individuální potřeby žáků v návaznosti na jejich integraci " analyzovat kurikulární dokument v kombinaci s konkrétním švp pro žáky integrované; " analyzovat, hodnotit vyučovací proces podle zadaných kritérií s individuálním přístupen k žákům integrovaným; " analyzovat třídní vzdělávací plán učitele s přihlédnutím i integraci žáků e třídě; " popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu pro žáky s ISP.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
- aktivní účast ve výuce - písemné zpracování seminárních úkolů - vytvoření předmětového portfolia
|
Doporučená literatura
|
-
Jucovičová, D., Žáčková, H., Budíková, J., Bartošová, B., & Šauerová, A. (2009). Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. Praha: D + H.
-
Kostelecká Yvona. (2013). Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha.
-
Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno.
-
MÜLLER, O. a kol. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP.
-
Pokorná,V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
-
ŠMELOVÁ, E. a kol. (2017). Společenské aspekty inkluze. 1. vydání. Olomouc: UP.
-
VALENTA, M. a kol. (2020). Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1.. Praha: Grada.
-
VALENTA, M. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace.. Olomouc.
-
ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál.
|