Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- hospitační protokol - stručná charakteristika, MŠ a třídy (anonymní) - pedagogické projektování příprav - reflexe, sebereflexe - sborník činností - pouze ukázka toho, co bylo realizováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Praxe je součástí druhé etapy pedagogických praxí. K základním formám práce účastníků patří hospitace a výstupy ve výchovně vzdělávací práci učitele MŠ. Účastník je povinen účastnit se pedagogické praxe v rozsahu 20 hod. v mateřské škole. Účastník realizuje praxi tak, aby měl možnost absolvovat všechny aktivity v MŠ (řízené i spontánní činnosti). Účastník se připravuje na pedagogickou práci v souladu se vzdělávacím programem školy a třídy a v souladu s metodickými pokyny praxí. Plánuje vlastní pedagogickou práci, na níž se již samostatně participuje, a to pod dohledem vedoucí učitelky praxe.
Po absolvování předmětu by účastníci studia měli být schopni: - projektovat a realizovat činnosti a aktivity, které na sebe navazují, - popsat metodický postup plánovaných činností, - orientovat se v metodách vzdělávání a organizačních formách v kontextu oborových didaktik, - identifikovat potřeby a zájmy dětí a v tomto kontextu vytvořit vzdělávací nabídku, - přirozeně komunikovat s dítětem, motivovat jej, - reflektovat vlastní výsledky, analyzovat role učitele MŠ.
|
Předpoklady
|
Orientace v RVP PV, v ŠVP dané školy. Teoretické poznatky z obecné didaktiky, předškolní pedagogiky, z oborových didaktik.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Absolvování počtu hodin praxe v plném rozsahu, odevzdání portfolia v souladu s metodickými pokyny praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
Berčíková, A. a kol. (2014). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Olomouc.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2004). Projektování v mateřské škole (vybraná problematika pro tvorbu školního kurilula v MŠ). Olomouc.
|