Školu lze chápat jako otevřený sociální systém. Poznatků systémové teorie řízení je možno využívat ke zkvalitňování efektivnosti práce školy. Cíle: Účastník studia bude schopen: - správně používat základní pojmy managementu, - vysvětlit pojetí školy jako specifické organizace a transformačního systému, - vysvětlit, jak faktory vnějšího i vnitřního prostředí školy mohou ovlivňovat její existenci i činnost, použít techniku SWOT analýzy v podmínkách konkrétní školy, - aplikovat základní poznatky o řízení do prostředí základní školy, - vyjmenovat základní právní normy a koncepční dokumenty týkající se základních škol a jejich pracovníků, umět je vyhledat a orientovat se v nich, - využít projektové postupy v denní praxi základní školy. Účastníci studia budou po absolvování seminářů nakloněni myšlence, že každý pracovník základní školy je její důležitou součástí a nese svůj díl odpovědnosti na kvalitě práce i image školy. 1. Základní pojmy managementu 2. Pojetí školského managementu jako hraniční pedagogické disciplíny a školy jako specifické organizace 3. Postavení a vlivy školské správy a samosprávy v ČR 4. Procesy mikrořízení školy 5. Organizační schéma školy včetně poradních orgánů 6. Pojetí školy jako právního subjektu s pedagogickou autonomií 7. Platné základní školské aj. předpisy
|
-
FISCHER, W. A., SCHRATZ, M. (1997). Vedení a rozvoj školy.. Brno.
-
OBST, O. (1998). Základy školského managementu pro učitele. Olomouc : VUP.
-
STÝBLO, J. (1993). Personální management. Praha : Grada.
-
SVĚTLÍK, J. (1996). Marketing školy.. Zlín: EKKA.
|