Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Disciplína má charakter přípravy na účinnou pedagogickou komunikaci. Obsahově je zaměřena na teoretické, ale zejména praktické poznatky, které rozvíjejí komunikativní dovednosti budoucího učitele primární školy. V kontaktní výuce jsou rozvíjeny základní řečové, pohybové a výrazové předpoklady. Student je veden k sebepoznání a k seberegulaci svého vnějšího projevu, což jsou nezbytné předpoklady sociálního kontaktu s žákem mladšího školního věku. Komunikativní dovednosti jsou rozvíjeny formou modelových a typových mikrovýstupů a situací, které probíhají ve výuce i v konkrétní pedagogické praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy jako jsou sociální a pedagogická komunikace a interakce a další pojmy, jež se k nim vztahují - objasnit význam pozitivního vztahu mezi učitelem a žákem pro efektivní socializaci a personalizaci žáka mladšího školního věku - na základě situace promýšlet nejvhodnější způsoby řešení problémových situací při komunikaci s žákem v daném věku - reflektovat vlastní komunikační aktivitu ve výchovně vzdělávacím procesu - objektivizovat své komunikační působení vzhledem k vzniklé situaci ve výchovně vzdělávacím procesu Témata: Pedagogická a sociální komunikace a interakce Metody a techniky komunikace Osobnost učitele a její vliv na komunikaci ve třídě Komunikace a interakce učitel-žák.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
CANGELOSI, J.S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha : Portál.
-
GAVORA, P. (2003). Učiteĺ a žiaci v komunikácii. Bratislava: Vydavatelství UK.
-
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
-
KYRIACOU, C. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
-
Mareš, J.; Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.
-
NELEŠOVSKÁ, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
-
SVATOŠ, T. (1995). Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové.
|