Předmět: Pedagogická diagnostika

» Seznam fakult » PDF » KPV
Název předmětu Pedagogická diagnostika
Kód předmětu KPV/WPEDX
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Pedagogická diagnostika jako vědní obor, její pojetí a úkoly. Specifické rysy pedagogické diagnostiky v práci učitele primární školy. 2. Přehled jednotlivých oblastí pedagogické diagnostiky v primární škole. Diagnostika osobnosti žáka, pedagogické práce učitele, diagnostika třídy, rodinného prostředí, diagnostika dalších činitelů působících mimo školu. 3. Přehled a rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele primární školy, uvedení konkrétních příkladů. 4. Problematika připravenosti dítěte ke vstupu do školy, diagnostika školní zralosti. 5. Diagnostika předpokladů ke čtení a psaní, diagnostika specifických vývojových poruch učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Záměrem předmětu je připravit budoucí učitele 1. stupně ZŠ jak po stránce teoretické, tak i praktické pro plnění jejich diagnostické funkce. Posluchači se seznámí s úkoly, specifickými rysy a oblastmi pedagogické diagnostiky žáka primární školy a osvojí si dovednosti využití jednotlivých diagnostických metod v pedagogickém procesu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- aktivní účast ve výuce - zpracování seminárního úkolu dle pokynů vyučujícího (sociometrický výzkum třídy primární školy nebo diagnostické portfolio žáka 1. stupně ZŠ)
Doporučená literatura
  • DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
  • HRABAL, V. (1989). Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.
  • CHRÁSKA, M. (1999). Didaktické testy. Brno.
  • SPÁČILOVÁ, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: UP.
  • Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr