Oborová didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení. Podle RVP ZV vychází z charakteristiky integrovaného pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve 2. období a jejího cílového zaměření. Součástí přípravy účastníků je analýza obsahu učiva včetně integrálních součástí, konkretizace cílů výuky a její plánování s využitím aktivizačních postupů, nácvik implementace vhodných metod, forem a didaktických prostředků v přírodovědném vzdělávání. Účastníci si osvojí dovednost zařazovat badatelsky orientovanou výuku a projektové vyučování, připraví se na implementaci kooperativních strategií do výuky. Zaměří se na naplňování regionálního principu ve výuce a využití nástrojů hodnocení ve formativní funkci. Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni: - definovat pojetí, cíle, dimenze a úkoly edukace učení o přírodě a společnosti s prioritním zaměřením na oblast základního přírodovědného vzdělávání v současnosti, - vysvětlit význam průřezových témat a jejich implementaci v rozvoji přírodovědné gramotnosti, - prokázat odbornou připravenost formulovat cíle výuky, zpracovat přípravy na jednotlivé formy výuky včetně využití adekvátních zásad, metod a didaktických prostředků, - integrovat učivo vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve 2. období s prioritním zaměřením na oblast základního přírodovědného vzdělávání a propojovat učivo do různých vyučovacích předmětů, - činit didaktickou transformaci vzdělávacího obsahu vzhledem k individuálním zvláštnostem žáků, jejich rozvoji i podmínkám, - promýšlet otázky hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení. - analyzovat a posuzovat vyučovací jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality zhodnotit vyučovací jednotku. Témata: Místo, kde žijeme. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví. PT Environmentální výchova. Přírodovědné oblasti: Fyzikálně-chemická a meteorologická, mineralogická, petrografická a pedologická, botanická, zoologická; biologie člověka a zdravotní výchova
|
-
COUFALOVÁ, J. (2006). Projektové vyučování.. Praha: Fortuna.
-
DOSTÁL, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc.
-
Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
-
KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
-
OTAVOVÁ, M. (2023). Didaktika přírodovědy 1. vyd.. Olomouc: UP.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
|