Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy: - integrované pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve 2.období - naplňování regionálního principu ve výuce - multisenzoriální princip - možnosti pozorování, objevování, pokusů a manipulace s přírodninami - využití aktivizujících metod, forem a strategií v konstruktivistickém pojetí edukace - badatelsky orientovaná výuka, projektové vyučování, integrovaná tematická výuka, metody RWCT, činnostní a zážitkově pedagogické učení, kooperativní uspořádání výuky a další - didakticko-faktografická analýza tematických celků - využití nástrojů hodnocení ve formativní funkci - potenciál profesního učení a kolegiální spolupráce v přípravě, realizaci a reflexi výuky přírodovědných témat Tematické celky: Místo, kde žijeme. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví Oblasti: 1. Fyzikálně-chemická a meteorologická - pozorování, pokusy, praktická analýza učebních textů, astronomické učivo 2. Paleontologická, mineralogická a petrografická - pozorování, pokusy, praktická analýza učebních textů 3. Botanická - určování vyšších rostlin, praktická analýza učebních textů 5. Bezobratlí živočichové - charakteristika třídy, didakticko-faktografický rozbor 6. Ryby - charakteristika třídy, didakticko-faktografický rozbor, společenstva vod 7. Obojživelníci a plazi - charakteristika třídy, didakticko-faktografický rozbor, společenstva lesa 8. Ptáci - charakteristika třídy, didakticko-faktografický rozbor 9. Savci - charakteristika třídy, didakticko-faktografický rozbor 10. Ontogeneze a fylogeneze člověka - sociální a biologický pohled na vývoj člověka, fáze vývoje jedince 11. Biologie člověka - anatomie a fyziologie soustav, didaktická transformace témat 12. Zdravotní výchova v primární škole - didakticko-faktografický rozbor, nemoc, úraz, první pomoc
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Oborová didaktika, která se zabývá teorií a praxí edukace učení o přírodě a společnosti s prioritním zaměřením na oblast základního přírodovědného vzdělávání. Podle RVP ZV vychází z charakteristiky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve 2. období a jeho cílového zaměření. Orientuje se na vzdělávací obsah tohoto oboru v kontextu s očekávanými výstupy. Analyzuje učivo včetně průřezových témat RVP ZV ve vztahu k rozvoji jednotlivých klíčových kompetencí žáků. Zabývá se otázkami uplatnění specifických zásad, metod, forem a prostředků ve vyučování prvouce. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojetí, cíle, dimenze a úkoly edukace učení o přírodě a společnosti s prioritním zaměřením na oblast základního přírodovědného vzdělávání v současnosti, - vysvětlit význam průřezových témat a jejich implementaci do vyučování přírodovědě, - prokázat odbornou připravenost na vyučování přírodovědy, formulovat cíle výuky, zpracovat přípravy na jednotlivé formy výuky včetně využití adekvátních zásad, metod a didaktických prostředků, - integrovat učivo vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve 2. období s prioritním zaměřením na oblast základního přírodovědného vzdělávání a propojovat učivo do různých vyučovacích předmětů, - činit didaktickou transformaci vzděl. obsahu vzhledem k indiv. zvláštnostem žáků, jejich rozvoji i podmínkám, - promýšlet otázky hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení. - analyzovat a posuzovat vyučovací jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality zhodnotit vyučovací jednotku.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta
- aktivní účast ve výuce - ústní zkouška - odevzdání souboru botanických karet (15 ks) akcentujících regionální princip výuky přírodovědy - odevzdání souboru zoologických karet (15 ks) akcentujících regionální princip výuky přírodovědy - vytvoření sbírky přírodnin - praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, minerálů a hornin)
|
Doporučená literatura
|
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
COUFALOVÁ, J. (2006). Projektové vyučování.. Praha: Fortuna.
-
DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
-
Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
-
Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
-
KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
-
OTAVOVÁ MARCELA. Didaktika přírodovědy. Olomouc : UP. 2023.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
-
PODROUŽEK, L., JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy - Vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystém. Plzeň : ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
|