Oborová didaktika, která se zabývá teorií a praxí edukace elementárního učení o přírodě a společnosti. Vychází z historického přehledu etap vývoje a začlenění disciplíny v edukačním systému české primární školy. Podle RVP ZV vychází z charakteristiky integrovaného pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. období a jejího cílového zaměření. Orientuje se na vzdělávací obsah tohoto oboru v kontextu s očekávanými výstupy. Analyzuje učivo včetně průřezových témat RVP ZV ve vztahu k rozvoji jednotlivých klíčových kompetencí žáků. Zabývá se otázkami uplatnění specifických zásad, metod, forem a prostředků v elementárním učení o přírodě a společnosti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojetí, cíle, dimenze a úkoly elementárního učení o přírodě a společnosti v minulosti a současnosti, " objasnit vztah odkazu významných pedagogů z minulosti do současnosti vzhledem k vyučovacímu předmětu, " vysvětlit význam průřezových témat a jejich implementaci do výuky, " prokázat odbornou připravenost na vyučování, formulovat cíle výuky, zpracovat přípravy na jednotlivé formy výuky včetně využití adekvátních zásad, metod a didaktických prostředků, " integrovat učivo vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. období, propojovat učivo do různých vyučovacích předmětů, " činit didaktickou transformaci vzdělávacího obsahu vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků, jejich rozvoji i podmínkám, " promýšlet otázky hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení. " analyzovat a posuzovat vyučovací jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality zhodnotit vyučovací jednotku. Témata: Historický vývoj elementárního učení o přírodě a společnosti v systému školní edukace, přehled odkazu významných pedagogů. RVP ZV, Člověk a jeho svět. Místo, kde žijeme. Lidé kolem nás. Lidé a čas. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví. Průřezová témata podle RVP ZV. Uplatnění specifických metod, forem a prostředků v podmínkách školní reality s akcentem na aktivizaci žáka ve výuce a podporou místně zakotveného učení.
|
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
JANČAŘÍKOVÁ, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Raabe.
-
KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
-
OTAVOVÁ, M. (2023). Didaktika přírodovědy 1. vyd.. Olomouc: UP.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
RAŠKOVÁ, M. (2003). Prvouka I.. Olomouc: VUP.
-
SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
-
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J. a kol. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
-
VOSIČKOVÁ, D. (2013). Didaktika přírodovědného základu 1. vyd.. Ústí nad Labem: UJEP.
|