Předmět: Didaktika předmětů o přírodě a společnosti 1 - prvouka

» Seznam fakult » PDF » KPV
Název předmětu Didaktika předmětů o přírodě a společnosti 1 - prvouka
Kód předmětu KPV/WDP1X
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Historický vývoj elementárního učení o přírodě a společnosti v systému školní edukace, přehled odkazu významných pedagogů. 2. Analýza obsahu vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v jednotlivých tematických okruzích (Místo, kde žijeme. Lidé kolem nás. Lidé a čas. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví), integrace učiva. 3. Uplatnění specifických metod, forem a didaktických prostředků v podmínkách školní reality s akcentem na aktivizaci žáka ve výuce a podporou místně zakotveného učení. 4. Principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy: - možnosti pozorování, pokusů a manipulace s přírodninami - zásady a možnosti rozvoje environmentální senzitivity žáků mladšího školního věku

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojetí, cíle, dimenze a úkoly elementárního učení o přírodě a společnosti v minulosti a současnosti, " objasnit vztah odkazu významných pedagogů z minulosti do současnosti vzhledem k vyučovacímu předmětu, " vysvětlit význam průřezových témat a jejich implementaci do výuky, " prokázat odbornou připravenost na vyučování, formulovat cíle výuky, zpracovat přípravy na jednotlivé formy výuky včetně využití adekvátních zásad, metod a didaktických prostředků, " integrovat učivo vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. období, propojovat učivo do různých vyučovacích předmětů, " činit didaktickou transformaci vzdělávacího obsahu vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků, jejich rozvoji i podmínkám, " promýšlet otázky hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení. " analyzovat a posuzovat vyučovací jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality zhodnotit vyučovací jednotku.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozbor portfolia studenta

- aktivní účast ve výuce - projekt podle zadání vyučujícího - ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
  • Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
  • Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
  • OTAVOVÁ MARCELA. Didaktika přírodovědy. Olomouc : UP. 2023.
  • PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Vydavatelství Aleš Čeněk.
  • RAŠKOVÁ, M. (2003). Prvouka I.. Olomouc : VUP.
  • RAŠKOVÁ, M. (1999). Úvod do elementárního učení o přírodě a společnosti. (Historie, současnost a perspektivy prvouky). Olomouc : VUP.
  • TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
  • Vosičková Dana. (1997). Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha.
  • ZORMANOVÁ, L. (2014). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr