Předmět: Didaktika elementárního čtení a psaní

» Seznam fakult » PDF » KPV
Název předmětu Didaktika elementárního čtení a psaní
Kód předmětu KPV/WDEČY
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky výuky elementárního čtení a psaní v kontextu rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a představit ucelené metodiky, formy a zásady práce při výuce počátečního čtení a psaní dle požadavků RVP ZV jako přípravy na individualizaci a diferenciaci v současném pojetí vzdělávání ve vztahu k rozvoji klíčových kompetencí žáka. Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni: - vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro grafomotorické a předčtenářské dovednosti žáků i pro pracovní činnost učitele zejména v adaptačním období 1.ročníku, - aplikovat analyticko-syntetickou a genetickou metodu ve výuce elementárního čtení a psaní s využitím příslušných didaktických prostředků, - analyzovat, hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií, - vypracovat přípravy na vybrané typy hodin čtení a psaní. Témata: 1. Prvopočáteční čtení a psaní v kontextu kurikula (výuka čtení a psaní v ŠVP, tvorba tematických plánů, příprava na vyučování) 2. Grafomotorika dítěte předškolního a mladšího školního věku, lateralita 3. Analyticko-syntetická metoda čtení a psaní - metodika výuky, aplikace, náměty do výuky 4. Genetická metoda - metodika výuky, aplikace a náměty do výuky 5. Alternativní metody ve výuce čtení a psaní (Sfumato, metoda Dobrého startu, globální metoda) 6. Organizace výuky, organizační formy a možnosti jejich využití ve výuce počátečního čtení a psaní v kontextu rozvoje čtenářské gramotnosti 7. Učebnice a didaktické pomůcky při výuce počátečního čtení 8. Rozvoj čtenářských strategií v 1. ročníku

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
  • FASNEROVÁ, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1.. Praha: Grada.
  • Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha Grada.
  • HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Triton.
  • KOLUCHOVÁ, J., VAVRDOVÁ, H. (1977). Vybrané kapitoly z psychologie dítěte. Olomouc : UP.
  • MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
  • SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
  • SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
  • SPILKOVÁ, V. A KOL. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr