Lecturer(s)
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Nátěstová Taťána, Mgr.
-
Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Pedagogical diagnostics as a science, its subject and tasks. Overview of areas of pedagogical diagnostics. Diagnostic competence of a teacher. 2. Overview and analysis of methods of pedagogical diagnostics (clinical and test tools), their application in diagnostic activities of kindergarten teachers. 3. Specific areas of diagnostics of preschool children - motorics, graphomotorics and drawing, sensory perception, speech, mathematical imagination, spontaneous and diddactic play, social skills.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Training in job and motor Skils, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Preparation for the Course Credit
- 20 hours per semester
- Homework for Teaching
- 10 hours per semester
- Semestral Work
- 10 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The aim of the course is to acquire basic diagnostic knowledge and skills of a kindergarten teacher. Students will learn the basic diagnostic methods and to lead and evaluate the diagnostic process, accentuating specific topics associated with school maturity and readiness. The selected activities will be implemented and reflected in specific pedagogical practice.
|
Prerequisites
|
General orientation in education and general didactics.
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance, Analysis of linguistic, Didactic Test, Systematic Observation of Student, Analyssis of the Student's Portfolio
- 80% participation in lessons - portfolio focused on diagnostics of preschool child, which demonstrates student's ability to realize and evaluate selected diagnostic methods.
|
Recommended literature
|
-
Metodické materiály pro tvorbu ŠVP. Praha : VÚP.
-
(2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
CHRÁSKA, Miroslav. (1999). Didaktické testy.. Brno: Paido.
-
KLENKOVÁ, J. A KOL. (2005). Diagnostika předškoláka. Brno : MC nakladatelství.
-
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, E. (2005). Diagnostika předškoláka. Brno : MC nakladatelství.
-
MONATOVÁ, L. (2000). Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido.
-
SPÁČILOVÁ, H. (2003). Pedagogická diagnostika v primární škole 1.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
ŠINDELAROVÁ, B. (1996). Předcházíme poruchám učení. Přel. V. Pokorná. Praha : Portál.
-
ŠMELOVÁ, E. (2014). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: UP.
-
Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
šubová. předpoklady pro čtení a psaní.
-
ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|