Předmět: Didaktika gymnastiky

» Seznam fakult » PDF » KPV
Název předmětu Didaktika gymnastiky
Kód předmětu KPV/KTGMQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Využití základní gymnastiky při realizaci vyučovací jednotky TV. Základy odborné terminologie a možnosti její výuky. Grafický záznam pohybu v praxi učitele. Základní cvičební tvary z oblasti akrobacie a cvičení na nářadí vhodných pro realizaci na 1. stupni škol, jejich správné provedení, rozlišení chyby, aplikace korekčních metod a postupů. Dopomoc a záchrana u daných pohybových dovedností. Akrobacie: kotouly, stoje (na lopatkách, na rukou), přemet stranou, dopomoc a záchrana v akrobacii. Přeskok: průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu a doskoku, skrčka, roznožka, dopomoc a záchrana při přeskocích. Hrazda: základní polohy, přešvihy, výmyk, sešin, dopomoc a záchrana při cvičení na hrazdě. Kladina: rovnovážná cvičení jako příprava pro cvičení na kladině, chůze s obměnami a s doprovodnými pohyby paží, obraty, rovnovážné polohy, náskoky a seskoky seskoky, klus, poskoky, dopomoc a záchrana při cvičení na kladině.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Předmět se zabývá strukturou vyučovací jednotky tělesné výchovy (TV) a využití vědomostí z oblasti základní a rytmické gymnastiky při její realizaci. Cílem výuky je získání vědomostí o cíli,obsahové náplni a řízení jednotlivých segmentů vyučovací jednotky TV a o technice gymnastických dovedností z oblasti základů akrobacie a cvičení na nářadí v kontextu RVP ZV. Předmět seznamuje s metodickými postupy osvojování daných pohybových dovedností využitelných v TV na 1. stupni škol. Důraz je kladen na bezpečnost a osvojení dopomoci a záchrany při výuce základů akrobacie a cvičení na nářadí.
Získané způsobilosti Student získá kompetence učit vybrané gymnastické cvičební tvary dle doporučovaných metodických postupů (akrobacie, přeskok, hrazda, kladina). Umí posoudit kvalitu provedení daných pohybových dovedností, vyhodnotit zjevné příčiny chyb a zvolit správný korekční postup. Umí dodržovat bezpečnostní zásady při cvičení na nářadí, zná dopomoc a záchranu při výuce dovedností z oblasti základů akrobacie a cvičení na nářadí v kontextu RVP ZV. Dokáže demonstrovat pohybové dovednosti na požadované úrovni. Správně užívá tělocvičné názvosloví, dokáže vytvořit záznam pohybu.
Předpoklady
schopnosti umožňující absolvovat předmět bez problémů

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce, Písemný test

- aktivní účast ve výuce (75 %), - praktické zvládnutí metodiky nácviku, dopomoci a záchrany v akrobacii a cvičení na nářadí, - úspěšné zvládnutí testu z odborné terminologie - seminární práce : příprava na rušnou, průpravnou a závěrečnou část VJ TV včetně využití odborné terminologie, - Praktické úspěšné zvládnutí jednotlivých prvků (se záchranou) - kotoul vpřed, kotoul vzad, stoj na rukou, přemet stranou, přeskok - roznožka nebo skrčka, kladina - volná sestava s povinnými prvky: obrat, rovnovážná poloha, skok, chůze s obměnami, hrazda - výmyk a sešin se záchranou. Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
Doporučená literatura
  • Nitka, J. Pohybová příprava. Olomouc: UP, 1997..
  • Všeobecná gymnastika.
  • Zítko, M. Akrobacie I. VHS. 2000..
  • Zítko, M.& Chrudimský, J. Akrobacie II. VHS. 2005..
  • Zítko, M. Kompenzační cvičení. Praha: NS, 1998..
  • Zítko, M. Všeobecná gymnastika (speciální učební texty). Praha: ČASPV, 2000..
  • Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra.
  • Krištofič, J. (2006). Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing.
  • Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2013). Základy gymnastiky: akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Zámostná, A., Mazurovová, Z., Procházková, J., Svatoň, V., Zítko, M., Knorre-Vlasáková, N., & Libra, M. (1997). Gymnastika: akrobacie a cvičení na nářadí. Praha: Svoboda.
  • Zitko, M. (1998). Akrobacie. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní