Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Využití základní gymnastiky při realizaci vyučovací jednotky TV. Základy odborné terminologie a možnosti její výuky. Grafický záznam pohybu v praxi učitele. Základní cvičební tvary z oblasti akrobacie a cvičení na nářadí vhodných pro realizaci na 1. stupni škol, jejich správné provedení, rozlišení chyby, aplikace korekčních metod a postupů. Dopomoc a záchrana u daných pohybových dovedností. Akrobacie: kotouly, stoje (na lopatkách, na rukou), přemet stranou, dopomoc a záchrana v akrobacii. Přeskok: průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu a doskoku, skrčka, roznožka, dopomoc a záchrana při přeskocích. Hrazda: základní polohy, přešvihy, výmyk, sešin, dopomoc a záchrana při cvičení na hrazdě. Kladina: rovnovážná cvičení jako příprava pro cvičení na kladině, chůze s obměnami a s doprovodnými pohyby paží, obraty, rovnovážné polohy, náskoky a seskoky seskoky, klus, poskoky, dopomoc a záchrana při cvičení na kladině.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá strukturou vyučovací jednotky tělesné výchovy (TV) a využití vědomostí z oblasti základní a rytmické gymnastiky při její realizaci. Cílem výuky je získání vědomostí o cíli,obsahové náplni a řízení jednotlivých segmentů vyučovací jednotky TV a o technice gymnastických dovedností z oblasti základů akrobacie a cvičení na nářadí v kontextu RVP ZV. Předmět seznamuje s metodickými postupy osvojování daných pohybových dovedností využitelných v TV na 1. stupni škol. Důraz je kladen na bezpečnost a osvojení dopomoci a záchrany při výuce základů akrobacie a cvičení na nářadí.
Získané způsobilosti Student získá kompetence učit vybrané gymnastické cvičební tvary dle doporučovaných metodických postupů (akrobacie, přeskok, hrazda, kladina). Umí posoudit kvalitu provedení daných pohybových dovedností, vyhodnotit zjevné příčiny chyb a zvolit správný korekční postup. Umí dodržovat bezpečnostní zásady při cvičení na nářadí, zná dopomoc a záchranu při výuce dovedností z oblasti základů akrobacie a cvičení na nářadí v kontextu RVP ZV. Dokáže demonstrovat pohybové dovednosti na požadované úrovni. Správně užívá tělocvičné názvosloví, dokáže vytvořit záznam pohybu.
|
Předpoklady
|
schopnosti umožňující absolvovat předmět bez problémů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce, Písemný test
- aktivní účast ve výuce (75 %), - praktické zvládnutí metodiky nácviku, dopomoci a záchrany v akrobacii a cvičení na nářadí, - úspěšné zvládnutí testu z odborné terminologie - seminární práce : příprava na rušnou, průpravnou a závěrečnou část VJ TV včetně využití odborné terminologie, - Praktické úspěšné zvládnutí jednotlivých prvků (se záchranou) - kotoul vpřed, kotoul vzad, stoj na rukou, přemet stranou, přeskok - roznožka nebo skrčka, kladina - volná sestava s povinnými prvky: obrat, rovnovážná poloha, skok, chůze s obměnami, hrazda - výmyk a sešin se záchranou. Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Nitka, J. Pohybová příprava. Olomouc: UP, 1997..
-
Všeobecná gymnastika.
-
Zítko, M. Akrobacie I. VHS. 2000..
-
Zítko, M.& Chrudimský, J. Akrobacie II. VHS. 2005..
-
Zítko, M. Kompenzační cvičení. Praha: NS, 1998..
-
Zítko, M. Všeobecná gymnastika (speciální učební texty). Praha: ČASPV, 2000..
-
Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra.
-
Krištofič, J. (2006). Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing.
-
Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2013). Základy gymnastiky: akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Zámostná, A., Mazurovová, Z., Procházková, J., Svatoň, V., Zítko, M., Knorre-Vlasáková, N., & Libra, M. (1997). Gymnastika: akrobacie a cvičení na nářadí. Praha: Svoboda.
-
Zitko, M. (1998). Akrobacie. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
|