Předmět: Didaktika tělesné výchovy

» Seznam fakult » PDF » KPV
Název předmětu Didaktika tělesné výchovy
Kód předmětu KPV/KPTVQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pohybová a fyziologická účinnost různých forem Tv v souvislosti s motorikou dětí předškolního věku. Motorika dítěte. Hodnocení úrovně motoriky. Pohybový režim v MŠ. Dítě s postižením v MŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Rozvoj motoriky předškolního dítěte v kontextu RVP PV. Diagnostika úrovně motoriky v předškolním věku. Dítě s postižením v MŠ z pohledu pohybových aktivit. Pohybový režim v mateřské škole. Bezpečnost při pohybových aktivitách. Podmínky pro TV - analýza.
Získat způsobilost vyhodnotit pohybový režim mateřské školy. Seznámit se s možnostmi hodnocení motoriky dětí předškolního věku. Orientovat se v možnostech rozvoje hrubé a jemné motoriky. Zohledňovat individuální odlišnosti dětí v rozvoji motoriky. Pochopit specifika práce s postiženým dítětem.
Předpoklady
Schopnosti a dovednosti umožňující absolvovat výuku a plnit požadavky pro udělení kreditů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Didaktický test, Seminární práce

PREPED - aktivní účast ve výuce 70% - seminární práce - hodnocení úrovně motoriky dítěte v MŠ - didaktický výstup na základě písemné přípravy na PA v MŠ - úspěšné absolvování didaktického testu Praktické požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
Doporučená literatura
  • Karásková, V. (2011). Motivační náměty pro podporu vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2009). Environmentální stimuly v pohybové aktivitě dětí předškolního věku. Olomouc.
  • Miklánková, L. (2000). Problematika výchovy v rodině v oblasti pohybových aktivit a úspěšnost dítěte v plavání. Disertační práce. Brno: MU PdF.
  • Miklánková, L. (2010). Tělesná výchova metodicky, bezpečně a efektivně. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela a Eva ŠMELOVÁ. (2010). Kurikulum a jeho tvorba II.. Olomouc: UP.
  • Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází