|
Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výukové teze: 1. Předmět a význam psychologie, laická a vědecká psychologie 2. Systém psychologických věd, základní pojmy v psychologii ? prožívání, chování, vědomí, nevědomí, introspekce apod. 3. Determinace lidské psychiky, determinace psychiky v rámci ontogeneze 4. Přehled základních psychologických směrů a vývojových periodizací 5. Osobnost a poznávací procesy 6. Osobnost, emoce a motivace. 7. Vývojové změny v dětství a dospívání. V rámci cvičení či seminářů mohou náplň výuky tvořit sebezkušenostní aktivity. Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: 1. vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, vysvětlit systém psychologických věd 2. používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách 3. porozumět problematice determinace osobnosti a charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii 4. porozumět a vysvětlit podstatu základních psychologických směrů 5. porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy) 6. pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku 7. charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím 8. vysvětlit vývojové změny v jednotlivých vývojových obdobích
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
aktivní zapojení na výuce, plnění průběžných úkolů a aktivit zadaných vyučujícím. Studenti s ISP si zjistí individuální požadavky ke splnění předmětu na osobní konzultaci s vyučujícím.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J., Nolen-Hoeksema, S. Psychologie. Praha, 1995.
-
D. Kahneman. Myšlení rychlé a pomalé. Jan Melvil, Brno, 2012.
-
PLEVOVÁ I., PETROVÁ A. (2018). Vybrané kapitoly z obecné psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. (2018). Vybrané kapitoly z vývojové psychologie. Ostrava: OU.
-
PLEVOVÁ, I. (2017). Psychologické metody pro výchovné poradce. Olomouc: UP.
-
Plháková, A. (2009). Učebnice obecné psychologie. Praha.
-
Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
-
ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
VÁGNEROVÁ, Marie a LISÁ, Lidka. (2021). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné.. Karolinum.
|