Vyučující
|
-
Kvapilová Barbora, Mgr.
-
Holásková Kamila, PhDr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristika změn v jednotlivých etapách psychosociálního vývoje jedince. Vstup dítěte do školy, výukové a výchovné obtíže žáka, žák se specifickými výukovými potřebami (nadaný žák, handicapovaný žák apod.). Příklady jednotlivých zákonitostí, determinační činitelé vývoje. Příprava výchovného poradce k práci se žákem se zaměřením na problémy v rodině a na syndrom CAN.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Vztahy rodina - žák - škola. Problematika sociálně patologických jevů, poruchy chování žáka, žáci ohrožení sociálně patologickými jevy. Vybrané psychologické poznatky a mýty v kontextu přístupu k osobnosti jedince. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
|
Předpoklady
|
Předpokládájí se základní znalosti psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Zpracování aktuálního problému z praxe nebo případové studie.
|
Doporučená literatura
|
-
ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (2008). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.. Praha.
-
ELLIOT, M. (1993). Jak ochránit své dítě. Praha : Portál.
-
Petrová, A. a kol. (2009). Žák sekundární školy 2. Olomouc : UP.
|