Předmět: Žák v kontextu služeb výchovného poradce 1

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Žák v kontextu služeb výchovného poradce 1
Kód předmětu KPS/WVŽP1
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Charakteristika změn v jednotlivých etapách psychosociálního vývoje jedince. Vstup dítěte do školy, výukové a výchovné obtíže žáka, žák se specifickými výukovými potřebami (nadaný žák, handicapovaný žák apod.). Příklady jednotlivých zákonitostí, determinační činitelé vývoje. Příprava výchovného poradce k práci se žákem se zaměřením na problémy v rodině a na syndrom CAN.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Základní charakteristiky a specifické rysy psychosociálního vývoje v jednotlivých etapách života člověka. Hlavní determinační vlivy podílející se na vývoji jedince, variabilita psychického vývoje jedince, základní vývojové zákonitosti a úkoly. Problematika školní zralosti a připravenosti dítěte k zahájení povinné školní docházky. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
Předpoklady
Předpokládájí se základní znalosti psychologie

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Zpracování aktuálního problému z praxe nebo případové studie.
Doporučená literatura
  • ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (2008). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.. Praha.
  • ELLIOT, M. (1993). Jak ochránit své dítě. Praha : Portál.
  • Petrová, A. a kol. (2009). Žák sekundární školy 2. Olomouc : UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází