Lecturer(s)
|
-
Kvapilová Barbora, Mgr.
-
Holásková Kamila, PhDr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Nováková Zdenka, JUDr. Ph.D.
|
Course content
|
Characteristics of the changes in the constituent stages of an individual's psycho-social development. Examples of the development relations (regularities) and determinants - a child's enrollment at school, learning and educational difficulties of a pupil, a pupil with specific educational needs (gifted or handicapped child etc.). Preparation of an educational consultant to work with a pupil with the focus on family problems and the CAN Syndrome.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Methods of Written Work
|
Learning outcomes
|
Students will be eligible explanations of terms and definitions from the field of psychology
|
Prerequisites
|
Basic knowledge of psychology
|
Assessment methods and criteria
|
Seminar Work
Elaboration of an up-to-date problem from the practice or a case study.
|
Recommended literature
|
-
ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (2008). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
-
Langmeier, J., Krejčířová, M. (2006). Vývojová psychologie. Praha.
-
MICHALOVÁ, Z. (2007). Sondy do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
-
Petrová, A. a kol. (2009). Žák sekundární školy 2. Olomouc : UP.
-
PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
-
Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
-
Vágnerová, M. (1997). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum.
|