Předmět: Žák v kontextu služeb výchovného poradce 2

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Žák v kontextu služeb výchovného poradce 2
Kód předmětu KPS/WVŽ2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Charakteristika změn v jednotlivých etapách psychosociálního vývoje jedince. Vstup dítěte do školy, výukové a výchovné obtíže žáka, žák se specifickými výukovými potřebami (nadaný žák, handicapovaný žák apod.). Příklady jednotlivých zákonitostí, determinační činitelé vývoje. Příprava výchovného poradce k práci se žákem se zaměřením na problémy v rodině a na syndrom CAN.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
V rámci dvouletého studia je výukové téma rozděleno na dva bloky. Hlavním cílem těchto seminářů je zaměřit se na žáka v kontextu nabízených poradenských služeb výchovného poradce. Semináře poskytují přehled základních charakteristik a specifických rysů psychosociálního vývoje v jednotlivých etapách života člověka se zaměřením se na období primárního a sekundárního vzdělávání jedince. Prezentovány jsou především hlavní determinační vlivy podílející se na vývoji jedince, variabilita psychického vývoje jedince, základní vývojové zákonitosti a úkoly. Diskutována je problematika adaptace žáka na vstup do školy a připravenosti dítěte k zahájení povinné školní docházky. Dalšími tématy jsou výukové a výchovné obtíže žáka, příčiny úspěchu a neúspěchu a v neposlední řadě i zohlednění žáka se specifickými výukovými potřebami a specifik nadaného žáka, případně specifik disharmonického vývoje osobnosti. Pozornost bude věnována také základním charakteristikám psychických poruch v dětském věku a v období dospívání, konkrétně se jedná o poruchy chování žáka, neurotický vývoj v dětském věku a ohrožení sociálně patologickými jevy. Uvedená témata se zasazují do kontextu vztahu rodina-žákškola
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
Předpoklady
Předpokládájí se základní znalosti psychologie

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Zpracování aktuálního problému z praxe nebo případové studie.
Doporučená literatura
  • ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (2008). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
  • Langmeier, J., Krejčířová, M. (2006). Vývojová psychologie. Praha.
  • MICHALOVÁ, Z. (2007). Sondy do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
  • Petrová, A. a kol. (2009). Žák sekundární školy 2. Olomouc : UP.
  • PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
  • Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (1997). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr