Cílem předmětu je hlubší pochopení vývojových etap postihujících dětství s důrazem na období mladšího školního věku. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Orientovat se v problematice etap raného a předškolního vývoje dítěte - Pochopit zvláštnosti dětské psychiky, vývoj hry a kresebné činnosti dětí. - Znát problematiku školní zralosti, náročnosti vstupu dítěte do školy, adaptace dítěte na školní prostředí. Nezralé dítě ve škole. - Orientovat se ve specificích myšlení dětí mladšího školního věku. - Analyzovat období mladšího školního věku a vyvodit z něj formy a způsoby adekvátního přístupu k těmto dětem. Požadavky k ukončení předmětu Student prokáže znalosti raných vývojových období, hlavně se musí orientovat v rámci mladšího školního věku (školní zralost, vstup dítěte do školy, vývojová charakteristika mladšího školního věku, význam kresby a hra u dětí). Vyžaduje se aktivní účast na konzultacích a vypracování kresebné kazuistiky dítěte mladšího školního věku). Ukončení ? test (kontaktně nebo on-line). Studijní literatura: PLEVOVÁ, I, PUGNEROVÁ, M. Dětský výtvarný projev v pedagogicko-psychologické praxi. Praha: Grada, 2021 (tč. v tisku). PUGNEROVÁ, M. a kol. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Vydání 1. Praha: Grada, 2019. 276 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0532-8. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D. VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. 791 stran. ISBN 978-80-262-0899-0. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: VUP, 2008, 2010. ISBN: 80-7067-953-0. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie ? dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN: 80-246-0956-8.
|