Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit předmět a úkoly pedagogické psychologie, . charakterizovat psychologické zákonitosti procesu učení, . porozumět procesům motivace a emocí ve vztahu k učení, . popsat podstatu, spektrum a diagnostiku stylů učení a možnosti intervenčních zásahů do stylů učení, . rozpoznat činitele utvářející vztah mezi žákem, rodičem a učitelem, . umět popsat postup diagnostického procesu při poznávání osobnosti žáka, . vědět kdy a jak realizovat sociometrickou metodu. . popsat klima a atmosféru třídy a činitele jejich utváření Témata: Předmět a poslání pedagogické psychologie. Proces učení, definice, zákony učení, styly učení a intervenční zásahy. Motivace v pedagogických situacích. Motivační činitelé ovlivňující učební motivace. Požadavky k ukončení předmětu: Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího. Studijní literatura: Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál. Fontana David. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Čáp, J., Mareš, J. (2011). Psychologie pro učitele. Praha. Janošová, P. a kol. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada. Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Dittrich, P. (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinačany: H&H. DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P. (2001). Pedagogická psychologie. Část A + B. 2. Olomouc: VUP. Hrabal, V., Hrabal, V. (2002). Diagnostika. Pedagog-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum. Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. 1.vyd. Praha: Portál. MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. Kendíková, J. (2020). Vademecum asistenta pedagoga. 2. Vydání. Paspata. Emoce ve školním prostředí. Vliv emocí na proces učení. Osobnost žáka a učitele jako faktor ovlivňující proces učení. Školní úspěšnost a neúspěšnost. Činitelé utvářející sebepojetí žáka. Vliv atribuce na školní výkon žáka. Interakce učitel ? žák, učitel- rodič, učitel - asistent pedagoga ? jako zdroj zátěže Náročné výchovné situace ve školním prostředí, žáci s IVP, možnosti intervence. Školní třída jako malá sociální skupina, diagnostika třídy. Psychosociální klima třídy. Agrese a šikana
|