Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy poradenství, systém poradenských služeb, náplň práce a způsob komunikace, nejvýznamnější poradenské asociace a možnosti spolupráce, tvorba programu práce výchovného poradce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
1. ročník: Teoretický základ - v rámci předmětu Poradenské služby v podmínkách školy a jejich zařazení do školních poradenských služeb I., budou participanti seznámeni s pojmy poradenství, poradenské služby a jejich členění a zařazení do systému školních poradenských služeb. Teoretické informace získají o systému poradenských služeb, se zaměřením na konkrétní pracoviště, náplň jejich práce a formy komunikace s těmito zařízeními. Tvorba programu práce výchovného poradce v podmínkách školy, zohlednění specifik a potřeb školy (techniky tvorby programu): participantům budou představeny metody tvorby plánu práce výchovného poradce: detailněji se jedná o koncepční zaměření: s přihlédnutím k problematickým aspektům jednotlivých typů škol, ve smyslu zohlednění specifik a potřeb dané školy, dále na rozvržení akcí/plánu činnosti v kontextu časového harmonogramu školního roku a na jednotlivé sféry působení výchovného poradce (výchova, vzdělávání a profesní orientace), a rovněž i konečné příjemce (žáci, učitelé, rodiče, případně vedení školy). Součástí bude vytvoření vlastního programu práce u jednotlivých participantů aplikovaný na jejich pracoviště. Školní strategie pedagogicko-psychologického poradenství: budou představeny hlavní složky školního poradenství - výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog a náplň jejich pracovní činnosti, oblast zájmu a poskytovaných služeb a rovněž i vybraná metodika práce s klienty. Integrace poradenských služeb poskytovaných školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejména pedagogicko-psychologických poraden, speciálně pedagogických center, středisek výchovné péče a IPS úřadů práce: představena budou mimoškolní pracoviště (SPC, PPP, SVP, IPS ÚP) spolupracující se školskými zařízeními na poradenské činnosti Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
DITRICH, P. (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika.. Jinočany: HQH.
-
DRYDEN, W. (2008). Poradenství. Praha: Portál.
|