Předmět: Vybrané kapitoly z pedagog. psychologie

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Vybrané kapitoly z pedagog. psychologie
Kód předmětu KPS/WVPPY
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Předmět a poslání pedagogické psychologie. Proces učení, definice, zákony učení, styly učení a intervenční zásahy. Motivace v pedagogických situacích. Motivační činitelé ovlivňující učební motivace. Emoce ve školním prostředí. Vliv emocí na proces učení. Osobnost žáka a učitele jako faktor ovlivňující proces učení. Školní úspěšnost a neúspěšnost. Činitelé utvářející sebepojetí žáka. Vliv atribuce na školní výkon žáka. Interakce učitel ? žák, učitel ? rodič, učitel ? asistent pedagoga ? jako zdroj zátěže Náročné výchovné situace ve školním prostředí, žáci s IVP, možnosti intervence. Školní třída jako malá sociální skupina, diagnostika třídy. Psychosociální klima třídy. Agrese a šikana.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit předmět a úkoly pedagogické psychologie, . charakterizovat psychologické zákonitosti procesu učení, . porozumět procesům motivace a emocí ve vztahu k učení, . popsat podstatu, spektrum a diagnostiku stylů učení a možnosti intervenčních zásahů do stylů učení, . rozpoznat činitele utvářející vztah mezi žákem, rodičem a učitelem, . umět popsat postup diagnostického procesu při poznávání osobnosti žáka, . vědět kdy a jak realizovat sociometrickou metodu. . popsat klima a atmosféru třídy a činitele jejich utváření

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
  • DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P. (2001). Pedagogická psychologie. Část A + B. 2. vyd.. Olomouc: VUP.
  • Dittrich, P. (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H.
  • Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Hrabal, Vladimír. (2002). Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum.
  • JANOŠOVÁ, P. a kol. (2016). Psychologie školní šikany. Grada.
  • Kendíková, J. (2020). Vademecum asistenta pedagoga. 2. vydání.. Paspata.
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5..
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha:Portál.
  • MAREŠ, J. (1998). Styly učení studentů a žáků. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr