Vyučující
|
-
Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úloha výchovného poradce ve školním prostředí. Vymezení etiky práce výchovného poradce. Etický kodex poradenského pracovníka ve školství. Ambivalentnost role učitele-výchovného poradce a možná úskalí výkonu jeho funkce. Spolupráce výchovného poradce s vedením školy a s pedagogickým sborem. Vymezení standardních činností výchovného poradce. Poradenské činnosti, metodické a informační činnosti. Vedení dokumentace výchovného poradce. Rozdílnost úlohy výchovného poradce ve škole běžné a ve škole určené pro žáky se zdravotním postižením.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 7 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíl: Absolvent pochopí a bude umět vysvětlit úlohu, roli a spektrum činností výchovného poradce ve školním prostředí s následnou aplikací ve své praxi. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Absolventi získají předpoklady ke kvalifikované aplikaci poznatků ve své poradenské praxi.
|
Předpoklady
|
Poznatky ze základních psychologických disciplín.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Gabura, J. Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha: Slon.
-
KOLEKTIV. (2009). Výchovné poradenství. Praha.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum.
|