Předmět: Osobnost výchovného poradce-specifika role 1

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Osobnost výchovného poradce-specifika role 1
Kód předmětu KPS/WVOS1
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení role a postavení výchovného poradce. Spolupráce výchovného poradce s vedením školy a ostatními členy pedagogického sboru. Základní principy etiky práce výchovného poradce. Standardní činnosti výchovného poradce. Vedení základní dokumentace. Principy vedení poradenského rozhovoru. Základní typy a techniky poradenské intervence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíl: Absolvent pochopí a bude umět vysvětlit úlohu, roli a spektrum činností výchovného poradce ve školním prostředí s následnou aplikací ve své praxi. Témata: Úloha výchovného poradce ve školním prostředí. Vymezení etiky práce výchovného poradce. Etický kodex poradenského pracovníka ve školství. Ambivalentnost role učitele-výchovného poradce a možná úskalí výkonu jeho funkce. Spolupráce výchovného poradce s vedením školy a s pedagogickým sborem. Vymezení standardních činností výchovného poradce. Poradenské činnosti, metodické a informační činnosti. Vedení dokumentace výchovného poradce. Rozdílnost úlohy výchovného poradce ve škole běžné a ve škole určené pro žáky se zdravotním postižením. Podmínka ke splnění předmětu: Analýza aktuálních otázek řešených výchovným poradcem v podmínkách konkrétní školy. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Absolventi získají předpoklady ke kvalifikované aplikaci poznatků ve své poradenské praxi.
Předpoklady
Poznatky ze základních psychologických disciplín.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Gabura, J. Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha: Slon.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr