Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci poradenské komunikace se studenti seznámí s pojmem psychoterapie a psychologickými prostředky, které lze v poradenské praxi využívat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Teoretický základ ? psychologické prostředky v přístupu poradce-klient a jejich využití v práci výchovného poradce, význam psychoterapeutického přístupu pro poradenskou praxi, pro sebepoznání a harmonizaci osobnosti výchovného poradce a pro utváření vztahu poradce-klient. Základní prvky transakční analýzy a její význam v komunikaci, v sebepoznání. V rámci transakční analýzy ? vedení rozhovoru s klientem, zásady podpůrného přístupu v poradenském rozhovoru (naslouchání-podpora-nasměrování). Funkce komunikace a motivace ke komunikaci, komunikační manévrování a crazy making. V rámci výuky budou studenti rozděleni do dvou pracovních skupin.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
BERAN, J. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
-
Delfos, M. (2018). Pověz mi.. : jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Praha: Portál.
-
FABER, A., MAZLISH, E. (2012). Jak mluvit, aby nás teenageři poslouchali, jak naslouchat, aby nám teenageři důvěřovali.. Brno: CPress.
-
Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik.. Praha: Grada.
-
KRATOCHVÍL, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha : Portál.
-
PLEVOVÁ, I. (2017). Psychologické metody pro výchovné poradce. Olomouc: UP.
-
Tegze, O. Neverbální komunikace.
-
Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.
|