Předmět: Základní dovednosti vedení poradenské komunikace 2

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Základní dovednosti vedení poradenské komunikace 2
Kód předmětu KPS/WVO2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
V rámci poradenské komunikace se studenti seznámí s pojmem psychoterapie a psychologickými prostředky, které lze v poradenské praxi využívat.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Teoretický základ ? psychologické prostředky v přístupu poradce-klient a jejich využití v práci výchovného poradce, význam psychoterapeutického přístupu pro poradenskou praxi, pro sebepoznání a harmonizaci osobnosti výchovného poradce a pro utváření vztahu poradce-klient. Základní prvky transakční analýzy a její význam v komunikaci, v sebepoznání. V rámci transakční analýzy ? vedení rozhovoru s klientem, zásady podpůrného přístupu v poradenském rozhovoru (naslouchání-podpora-nasměrování). Funkce komunikace a motivace ke komunikaci, komunikační manévrování a crazy making. V rámci výuky budou studenti rozděleni do dvou pracovních skupin.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • BERAN, J. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
  • Delfos, M. (2018). Pověz mi.. : jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Praha: Portál.
  • FABER, A., MAZLISH, E. (2012). Jak mluvit, aby nás teenageři poslouchali, jak naslouchat, aby nám teenageři důvěřovali.. Brno: CPress.
  • Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik.. Praha: Grada.
  • KRATOCHVÍL, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha : Portál.
  • PLEVOVÁ, I. (2017). Psychologické metody pro výchovné poradce. Olomouc: UP.
  • Tegze, O. Neverbální komunikace.
  • Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr