Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
-
Tichá Iveta, Mgr. et Mgr.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Dušková Ivana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Psychické poruchy, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy chování, sociálně patologické jevy, problematika výukových a výchovných potíží, nadaní žáci, vztahy rodina-škola-žák.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Účastníci získají následující návod ke studiu: " Účastníci budou seznámeni s problematikou integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, základním přehledem o poruchách v dětském věku a adolescenci, o poruchách chování, výukových a výchovných potížích atd., aby tyto znalosti následně mohli využít při zpracovávání případové studie. " Účastníkům bude v písemné podobě předána struktura požadované případové studie. " Účastníci mají popsat konkrétní případ z praxe podle předepsané struktury. " Účastníci si mají v rámci zpracování konkrétního případu uvědomit, jakým způsobem daný problém řešili, jakých strategií využili, nakolik byli úspěšní či neúspěšní a jak danou situaci zvládli či nezvládli. " Účastníci budou informováni o rozsahu zpracování případové studie- rozsah 2-4 strany, záleží zejména na kvalitě zpracování problematiky a vystižení daného problému. " Účastníci se mají zamyslet nad řešením problému, zda případ úspěšně či s problémy vyřešili, zda by příště něco udělali jiným způsobem. " Účastníci odevzdají vypracovanou případovou studii písemně vyučujícímu na další konzultaci prezenční výuky. " Podmínkou získání zápočtu bude kvalita prezentace a analýzy případové studie. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Znalost základních poruch dětského věku a adolescence.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je znalost základů obecně psychologických disciplín a základů patopsychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. PRAHA: PORTÁL.
-
Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
|