Vyučující
|
-
Hájek Radka, Mgr.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prediagnostická fáze v práci učitele- hlavní činitelé. Struktura diagnostického procesu. Diagnostické metody v práci učitele ve škole. Intervenční metody v práci učitele ve škole. Hlavní chyby v diagnostické a intervenční práci učitele ve škole
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
V průběhu obou ročníků daného vzdělávání jsou výuková témata rozvíjena od obecných a rámcově orientujících poznatků k poznatkům a dovednostem konkrétní povahy, které jsou přímo uplatnitelná v poradenské praxi na škole. Jednotlivé diagnostické postupy a metody jsou tedy nejdříve zarámovány metodologickou základnou, ze které vychází. Členění i posloupnost probíraných diagnostických metod vychází jak z logiky procesu poznávání v činnosti výchovného poradce, tak z pravděpodobné frekventovanosti jejich užití. V úvodní fázi tedy je věnována pozornost přístupům, které dovolují rychlou orientaci v problémové situaci ve třídě či na škole. Jde o techniky monitorování a screeningu, s možností využití anket či dotazníkových šetření. Pro vlastní případovou práci je připraveno zevrubné seznámení s různými funkcemi a formami poradenského rozhovoru, kontextualně propojeného s technikami pozorování. Pozornost bude věnováno možnostem diferencovaného využití diagnostiky školní třídy, zejména různé modifikace sociometrické metody. Zkušenosti a poznatky z diagnostických metod budou systémově propojeny a provázány na problematiku intervenčních technik ve školním a rodinném prostředí, s kritickým hodnocením možností jejich realizace. Témata: Poradenský rozhovor. Kvantifikující diagnostika - konstrukce, interpretace didaktických testů. Možnosti intervence ve školním a rodinném prostředí. Diagnostika školní třídy
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
VÁGNEROVÁ, M. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha : Karolinum.
|