Předmět: Základní diagnostické a intervenční techniky v poradenské práci ve škole 4

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Základní diagnostické a intervenční techniky v poradenské práci ve škole 4
Kód předmětu KPS/WVI4@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hájek Radka, Mgr.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prediagnostická fáze v práci učitele- hlavní činitelé. Struktura diagnostického procesu. Diagnostické metody v práci učitele ve škole. Intervenční metody v práci učitele ve škole. Hlavní chyby v diagnostické a intervenční práci učitele ve škole

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
V průběhu obou ročníků daného vzdělávání jsou výuková témata rozvíjena od obecných a rámcově orientujících poznatků k poznatkům a dovednostem konkrétní povahy, které jsou přímo uplatnitelná v poradenské praxi na škole. Jednotlivé diagnostické postupy a metody jsou tedy nejdříve zarámovány metodologickou základnou, ze které vychází. Členění i posloupnost probíraných diagnostických metod vychází jak z logiky procesu poznávání v činnosti výchovného poradce, tak z pravděpodobné frekventovanosti jejich užití. V úvodní fázi tedy je věnována pozornost přístupům, které dovolují rychlou orientaci v problémové situaci ve třídě či na škole. Jde o techniky monitorování a screeningu, s možností využití anket či dotazníkových šetření. Pro vlastní případovou práci je připraveno zevrubné seznámení s různými funkcemi a formami poradenského rozhovoru, kontextualně propojeného s technikami pozorování. Pozornost bude věnováno možnostem diferencovaného využití diagnostiky školní třídy, zejména různé modifikace sociometrické metody. Zkušenosti a poznatky z diagnostických metod budou systémově propojeny a provázány na problematiku intervenčních technik ve školním a rodinném prostředí, s kritickým hodnocením možností jejich realizace. Témata: Poradenský rozhovor. Kvantifikující diagnostika - konstrukce, interpretace didaktických testů. Možnosti intervence ve školním a rodinném prostředí. Diagnostika školní třídy

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, M. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha : Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr